رفتارهای عملیاتی مبتنی بر ارزشهای سازمانی در لایههای مدیران ارشد
|
حامد صمدانیان، ایراج سلطانی |
|
|
چکیده: (3111 مشاهده) |
زمینه: جاری سازی ارزشهای سازمانی موجب بهبود رفتار کارکنان شده و اخلاق حرفهای به مبنایی برای کسب و کار تبدیل میگردد. سازمانهای سرآمد به دنبال ایجاد کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشهای سازمانی هستند. توجه به چگونگی و سازوکارهای لازم برای جاری سازی ارزشها و تبدیل آن به رفتارهای عملیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
روش کار: جهت تدوین الگوی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشهای سازمانی در لایه مدیران ارشد، ضمن مروری مستند بر ادبیات موضوع، نتایج حاصل از تحقیقات در این رویکرد را، طی مطالعه موردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تشریح و مورد بررسی قرار داده تا جوانب مختلف موضوع را در یک مورد عملی نیز آشکار سازد. بر این اساس از جامعه آماری 54 نفری مدیران ارشد، تعداد 45 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب و سپس از طریق مصاحبه به روشهای AI و FFI ، و پرسشنامه اطلاعات جمع آوری گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای لایه مدیران ارشد با میانگینی برابر 846/0، تعیین گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: در این مقاله با بهره گیری از روش سنجی AI و FFI، بررسی الگوهای موجود تجربه شده در سازمانهای سرآمد و مطالعه مبانی تئوری، نهایتاً « الگوی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشها» در لایه مدیران ارشد، حاصل شده است.
نتیجه گیری: در این مقاله پس از شناسایی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزشهای چهارگانه سازمان مزبور، به اولویتبندی این کدها جهت اجرا و جاری سازی آنها پرداخته شده است. بهعنوان مثال رفتار «نهادینه کردن کار تیمی» و «شرکت در آموزش کار تیمی» بهعنوان مهمترین کدهای رفتاری با بیشترین میانگین در لایه مدیران ارشد شناخته شده است و به همین ترتیب اولویتبندی برای سایر رفتارهای مبتنی بر ارزشها انجام شده است. |
|
واژههای کلیدی: ارزشهای سازمانی، رفتارهای عملیاتی، کدهای اخلاقی و رفتاری |
|
متن کامل [PDF 400 kb]
(783 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|