بازتاب مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف آموزش و پرورش ایران
|
محمد آتشک*، محمد قهرمانی، محمود ابوالقاسمی، مقصود فراستخواه، پریسا ماه زاده |
|
|
چکیده: (2848 مشاهده) |
زمینه: همزیستی و بهزیستی در جهان امروز بیش از هر امری، نیازمند برخورداری از اخلاق جهانی است. از آنجایی که بهترین محمل برای آموزش، تمرین، ترویج و بهکارگیری اخلاق جهانی به منظور تربیت انسانهایی متخلق به این ویژگیها، نظام آموزش و پرورش میباشد، این تحقیق در پی آن است تا با مدنظر قراردادن مفاهیم اخلاق جهانی، در جستوجوی بازتاب آنها در اهداف آموزش و پرورش ایران باشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن اهداف مصوب دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ایران است و از آنجایی که نمونه، برابر با جامعه آماری بوده، از روش سرشماری استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی سود برده شده و ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست محقق ساخته مبتنی بر اهداف مصوب دورههای تحصیلی و مفاهیم اخلاق جهانی بوده است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در مجموع سه دوره تحصیلی، مفهوم اخلاقی صلح مورد بیتوجهی کامل و مفاهیم اخلاقی شأن و منزلت، گشادهرویی، بردباری، اعتماد، دوستی و رفاقت مورد کمتوجهی فراوان قرار گرفتهاند و مفاهیم وفاداری، مسؤولیتپذیری، تعهد و وظیفهشناسی، احترام و ادب و نزاکت بیشترین میزان متوجه را به خود اختصاص دادهاند. همچنین بهترین محمل برای توجه به مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی کمترین توجه در اهداف فرهنگی هنری، علمی آموزشی و زیستی بوده است.
نتیجه گیری: به منظور آمادهسازی فراگیران برای زیستن و تعامل در جهان امروز، شایسته است که اهداف آموزش و پرورش با توجه به مفاهیم اخلاق جهانی مغفول مورد بازبینی قرار گرفته و برای ترویج و تعمیق، این مفاهیم در کتب درسی ارائه شود. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق جهانی، اهداف آموزش و پرورش، ایران. |
|
متن کامل [PDF 186 kb]
(610 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|