[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 77-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتاب مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف آموزش و پرورش ایران
محمد آتشک*، محمد قهرمانی، محمود ابوالقاسمی، مقصود فراستخواه، پریسا ماه زاده
چکیده:   (2848 مشاهده)
زمینه: همزیستی و بهزیستی در جهان امروز بیش از هر امری، نیازمند برخورداری از اخلاق جهانی است. از آنجایی که بهترین محمل برای آموزش، تمرین، ترویج و به‌کارگیری اخلاق جهانی به منظور تربیت انسان‌هایی متخلق به این ویژگی‌ها، نظام آموزش و پرورش می­باشد، این تحقیق در پی آن است تا با مدنظر قراردادن مفاهیم اخلاق جهانی، در جست‌وجوی بازتاب آنها در اهداف آموزش و پرورش ایران باشد. 
 
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن اهداف مصوب دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه آموزش و پرورش ایران است و از آنجایی که نمونه، برابر با جامعه آماری بوده، از روش سرشماری استفاده شده است. برای جمع­آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و اسنادی سود برده شده و ابزار گردآوری اطلاعات چک­ لیست محقق ساخته مبتنی بر اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی و مفاهیم اخلاق جهانی بوده است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) استفاده شده است. 
 
یافته­ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در مجموع سه دوره تحصیلی، مفهوم اخلاقی صلح مورد بی­توجهی کامل و مفاهیم اخلاقی شأن و منزلت، گشاده­رویی، بردباری، اعتماد، دوستی و رفاقت مورد کم­توجهی فراوان قرار گرفته­اند و مفاهیم وفاداری، مسؤولیت­پذیری، تعهد و وظیفه­شناسی، احترام و ادب و نزاکت بیشترین میزان متوجه را به خود اختصاص داده­اند. همچنین بهترین محمل برای توجه به مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی کمترین توجه در اهداف فرهنگی هنری، علمی آموزشی و زیستی بوده است.
 
نتیجه­ گیری: به منظور آماده­سازی فراگیران برای زیستن و تعامل در جهان امروز، شایسته است که اهداف آموزش و پرورش با توجه به مفاهیم اخلاق جهانی مغفول مورد بازبینی قرار گرفته و برای ترویج و تعمیق، این مفاهیم در کتب درسی ارائه شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق جهانی، اهداف آموزش و پرورش، ایران.
متن کامل [PDF 186 kb]   (610 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reflection of Global Ethics Concepts in Iran's Education Purposes. Ethics in Science and Technology 2012; 7 (2) :67-77
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-699-fa.html

آتشک محمد، قهرمانی محمد، ابوالقاسمی محمود، فراستخواه مقصود، ماه زاده پریسا. بازتاب مفاهیم اخلاق جهانی در اهداف آموزش و پرورش ایران. اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (2) :67-77

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-699-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645