تأثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفهای کارکنان
|
جعفر بیک زاد، محمد صادقی، داود ابراهیم پور |
|
|
چکیده: (3798 مشاهده) |
زمینه: یکی از عمدهترین دغدغههای مدیران کارآمد در سطوح مختلف سازمانی، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی است تا اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. اخلاق حرفهای در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمانهای ایرانی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر، موضوع رشد اخلاق حرفهای در شرکت ملی پخش فرآرودههای نفتی غرب استان مازندران و عوامل سازمانی چهارگانه مؤثر بر آن با مطالعه نظریههای صاحبنظران و کارشناسان متعدد و از طریق روش AHP انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است.
روشکار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی است. برای بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر رشد اخلاق حرفهای کارکنان در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی غرب استان مازندران چهار عامل سازمانی؛ ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی، آموزش و نظام اطلاعرسانی تعریف و در این راستا چهار فرضیه تنظیم گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی غرب استان مازندران میباشد که تعداد آنها 217 نفر است که از این تعداد، 139 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برآورد گردیده و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیده است. برای گردآوری دادههای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق، از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردیده است.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده تائید همه فرضیههای تحقیق میباشد که این امر بیانگر آن است که ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، آموزش کارکنان و نظام اطلاع رسانی بر رشد اخلاق حرفهای کارکنان در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی غرب استان مازندران تأثیر دارد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، اطلاع رسانی |
|
متن کامل [PDF 209 kb]
(992 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/9 | پذیرش: 1396/7/9 | انتشار: 1396/7/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|