[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 8-1391 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 34-22 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه عوامل مؤثر برسرقت علمی برحسب جنیست و رشته تحصیلی از دیدگاه دانشجویان
بی بی عشرت زمانی*، سید امین عظیمی، نسیم سلیمانی
چکیده:   (2727 مشاهده)
زمینه: به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، یکی از مهمترین عواملی که در سال‌های اخیر مانع اصلی تولید علم شده، سرقت علمی است. تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل گوناگونی در میزان سرقت علمی تأثیرگذار هستند. اینکه آیا این عوامل تأثیرگذار صرفنظر از جنسیت و ماهیت رشته علمی دانشجویان یکسان هستند یا نه! موضوع نوشتار حاضر است.
 
روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه‌ای است که در 4 گام انجام شده است و مقاله حاضر برگرفته از گام چهارم پژوهش است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نمونه آماری شامل 370 دانشجوی دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از سه دانشکده انتخاب شدند.
 
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت جنسیتی تنها در سه مؤلفه از 9 مؤلفه تأثیرگذار بر سرقت علمی وجود داشت‌، زنان در دو مؤلفه نگرش‌های بازدارنده از سرقت علمی، و همچنین دانش و آگاهی نسبت به پدیده سرقت علمی نسبت به مردان برتری داشتند. ولی میزان خودکارآمدی مردان در انجام کارهای علمی و نوشتن مقاله از زنان بیشتر بود. مقایسه بین رشته‌ها نشان داد که در مؤلفه‌های دانش و آگاهی از سرقت علمی و پیامدهای آن و همچنین عدم خودکارآمدی دانشجویان در نوشتن مقاله بین دانشجویان علوم انسانی با علوم پایه و مهندسی تفاوت معناداری وجود داشت.
 
نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها لازم است مقوله سرقت علمی را جدی بگیرند، دو نوع راهکار برای پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب به سرقت علمی به مسئولان و دست اندرکاران توصیه می‌شود: دسته اول شامل راهکارهای عمومی نظیر تصویب قوانین حقوق مالکیت دارایی‌های فکری، استقرار سازوکارهای روشن در دانشگاه‌ها نظیر تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های انضباطی برای مجازات و تنبیه سارقان علمی، همچنین روش‌های کشف و شناسایی الکترونیکی سرقت‌های علمی است که این نوع راهکار به رشته تحصیلی و جنس خاصی تعلق ندارد، دسته دوم راهکارهای تربیتی- اخلاقی و آموزشی است که باید در برنامه درسی دانشگاه‌ها گنجانده شود و براساس رشته تحصیلی و جنسیت ممکن است، متفاوت باشد.
واژه‌های کلیدی: سرقت علمی، دیدگاه دانشجویان، رشته تحصیلی، جنسیت
متن کامل [PDF 269 kb]   (761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/8 | پذیرش: 1396/7/8 | انتشار: 1396/7/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Differences in Students’ Viewpoints about Effective Factors on Plagiarism According to their Gender and Academic Disciplines . Ethics in Science and Technology 2012; 7 (3) :22-34
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-686-fa.html

زمانی بی بی عشرت، عظیمی سید امین، سلیمانی نسیم. مقایسه عوامل مؤثر برسرقت علمی برحسب جنیست و رشته تحصیلی از دیدگاه دانشجویان . اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (3) :22-34

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-686-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645