تحلیل کمّی محتوای کتابهای فارسی از منظر اهداف اخلاقی مصوب دوره ابتدایی
|
محمد آتشک*، مهوش توفان، امینه احمدی |
|
|
چکیده: (4213 مشاهده) |
زمینه: تحقق ارزشهای اخلاقی در سعادت و نیکبختی هر انسان در دنیا و آخرت نقش بهسزایی دارد، در میان نهادهای اجتماعی، آموزش و پرورش بیشتر و پیشتر از از سایر نهادها و از طریق کتابهای درسی متولی و مسئول متخلق بارآوردن فراگیران میباشد.
روشکار: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به شیوه تحلیل کمّی محتوا صورت گرفته است. جامعه آماری شامل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی چاپ 90-1389 میباشد و چون کل کتابها مورد بررسی قرار گرفته است، نمونه آماری برابر با جامعه آماری میباشد، از اینرو از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه محقق ساخته مبتنی بر اهداف اخلاقی برای دوره ابتدایی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که در محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به «مودب و مهربان بودن دانش آموز» و کمترین توجه به «آشکار بودن مظاهر حیا و عفت در دانش آموز» است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصله، پیشنهاد میشود ضمن بازبینی و تجدید نظر در محتوای کتابهای درسی، به اهداف اخلاقی توجه بیشتری شود و نیز فرصت و شرایط بهتر و بیشتری برای پرداختن و نهادینه شدن آنها فراهم شود. |
|
واژههای کلیدی: اهداف اخلاقی، کتابهای فارسی، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 198 kb]
(991 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1396/7/7 | انتشار: 1396/7/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|