[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 84-74 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کمّی محتوای کتاب‌های فارسی از منظر اهداف اخلاقی مصوب دوره ابتدایی
محمد آتشک*، مهوش توفان، امینه احمدی
چکیده:   (4213 مشاهده)
زمینه: تحقق ارزش‌های اخلاقی در سعادت و نیک‌بختی هر انسان در دنیا و آخرت نقش به‌سزایی دارد، در میان نهادهای اجتماعی، آموزش و پرورش بیشتر و پیشتر از از سایر نهادها و از طریق کتاب‌های درسی متولی و مسئول متخلق بارآوردن فراگیران می‌باشد.
 
روش‌کار: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به شیوه تحلیل کمّی محتوا صورت گرفته است. جامعه آماری شامل محتوای کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی چاپ 90-1389 می‌باشد و چون کل کتاب‌ها مورد بررسی قرار گرفته است، نمونه آماری برابر با جامعه آماری می‌باشد، از اینرو از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه محقق ساخته مبتنی بر اهداف اخلاقی برای دوره ابتدایی، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی استفاده شده است.
 
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که در محتوای کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به «مودب و مهربان بودن دانش آموز» و کم‌ترین توجه به «آشکار بودن مظاهر حیا و عفت در دانش آموز»  است.
 
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله، پیشنهاد می‌شود ضمن بازبینی و تجدید نظر در محتوای کتاب‌های درسی، به اهداف اخلاقی توجه بیشتری شود و نیز فرصت و شرایط بهتر و بیشتری برای پرداختن و نهادینه شدن آنها فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: اهداف اخلاقی، کتاب‌های فارسی، تحلیل محتوا، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 198 kb]   (991 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1396/7/7 | انتشار: 1396/7/7
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Quantitative Content Analyze of Approved Ethical Purposes In Primary Education Persian Text Books . Ethics in Science and Technology 2013; 7 (4) :74-84
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-679-fa.html

آتشک محمد، توفان مهوش، احمدی امینه. تحلیل کمّی محتوای کتاب‌های فارسی از منظر اهداف اخلاقی مصوب دوره ابتدایی . اخلاق در علوم و فناوری. 1391; 7 (4) :74-84

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-679-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645