آموزش معیارهای اخلاق پژوهش: ضرورتی انکارناپذیر در برنامههای درسی آموزش عالی
|
مقصود امین خندقی* |
|
|
چکیده: (3496 مشاهده) |
زمینه: توجه به اهمیت رعایت اصول اخلاق پژوهشی در روند تحقیق و لزوم آموزش آن در برنامه های درسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان دکتری نسبت به رعایت اصول اخلاق پژوهش با تأکید بر اهمیت آموزش اخلاقیات پژوهشی صورت پذیرفته است.
روش کار: مطالعه حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه شامل کلیه دانشجویان دکتری دانشگاه فردوسی مشهد است که در سال تحصیلی 89-90 در دانشکدههای مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل میباشند. 186 دانشجو از گروههای مختلف، طبق فرمول حجم نمونه و به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامه اخلاق پژوهشی سیلور را تکمیل نمودند.
یافتهها: 1. دانشجویان مورد بررسی به جز در مؤلفه تحلیل دادهها، در نمره کلی اخلاق در پژوهش و سایر مؤلفههای آن به حد مطلوبی دست یافتهاند. 2. دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر در سطح مطلوبتری از اخلاق در پژوهش قرار دارند.3. بین سه گروه علوم انسانی، تجربی و مهندسی تفاوت معناداری بین میانگین نمره اخلاق پژوهش وجود ندارد. 4. بین میزان اخلاق پژوهشی دانشجویانی که آموزشِ اخلاق پژوهش را کسب کردهاند با گروهی که این آموزشها را کسب نکردهاند، تفاوت معناداری وجود دارد. 5. بین نوع آموزش، در میزان اخلاق پژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد. 6. بین میانگین نمره اخلاق در پژوهش دانشجویان علاقهمند به فعالیتهای پژوهشی و دانشجویان غیر علاقهمند تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: با عنایت به یافتههای فوق، توجه به آموزش اصول اخلاقی در روند تحقیق بهعنوان بعد مغفول فعالیتهای پژوهشی در برنامههای درسی آموزش عالی توصیه میشود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی، اخلاق پژوهش. برنامه درسی |
|
متن کامل [PDF 255 kb]
(808 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1396/7/7 | انتشار: 1396/7/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|