رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتمادآفرینی مدیران
|
زهرا اسماعیلی طرزی*، ملیکه بهشتی فر، حمیده اسماعیلی طرزی |
|
|
چکیده: (3152 مشاهده) |
زمینه: پیچیدهتر شدن روزافزون سازمانها و افزایش کارهای غیراخلاقی، غیرمنصفانه و غیرمسؤولانه در محیطهای کاری توجه مدیران را به بحثهای اعتمادآفرینی که مبرم ترین نیاز سازمانهاست و همچنین هوش اخلاقی که میتواند مرز بین نوعدوستی و خودپرستی را خوب توصیف کند، معطوف ساخته است. رهبران با داشتن هوش اخلاقی میتوانند اعتماد ایجاد کنند که این امر موجب بهبود سودآوری و مزیت رقابتی در سازمان و اطمینان خاطر در کسب و کار میشود. این پژوهش رابطه بین هوش اخلاقی مدیران و میزان اعتمادآفرینی آنها را در دستگاههای اجرایی شهرستان کرمان بررسی میکند.
روش کار: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه مدیران دستگاههای اجرایی (228نفر) تشکیل میدهند که 190 نفر از آنان به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و همچنین از تحلیل لگ خطی و رگرسیون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و میزان اعتمادآفرینی مدیران رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی مدیران با میزان اعتماد راسخ، میزان اعتماد مبتنی بر صداقت، میزان اعتماد فراگیر، میزان اعتماد پایدار و میزان اعتماد متقابل نیز رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد.
نتیجهگیری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر روی اعتمادسازی مدیران، هوش اخلاقی آنان است و هوش اخلاقی بر روی تمام مؤلفههای اعتماد آفرینی نیز تأثیرگذار است. بر این اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و مسؤولان سازمانی ارائه میگردد. |
|
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، اعتمادآفرینی، مدیریت اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 450 kb]
(1529 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/3 | پذیرش: 1396/7/3 | انتشار: 1396/7/3
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|