| رابطه هوش معنوی و اخلاقی با رهبری تحولآفرین | 
								
								  | وجه اله قربانی زاده | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (4487 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: در حالیکه بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه رهبری تحولآفرین تمرکزشان روی خود رهبران بوده است، تأکید پارادایم جدید مدیریت و رهبری بر این است که تک تک کارکنان میتوانند به جای انفعال و اثرپذیر بودن، نقش فعالتری را در زندگی سازمانی ایفا و خود به عنوان عامل تغییر عمل کنند. امروزه به نظر میرسد که دو مفهوم هوش معنوی و هوش اخلاقی بر میزان تحولآفرینی رهبران و کارکنان به مثابه عاملان تغییر سازمانی تأثیرگذار است. با این پیشفرض علمی، این مقاله هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحولآفرین را دنبال میکند.روش: روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. دادههای مورد نیاز پژوهش از بین یک نمونه 180 نفره از کارکنان و مدیران وزارت اقتصاد و دارایی در تهران به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و فرضیات و الگوی مفهومی تحقیق به ترتیب با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است.
 یافتهها: نتایج آزمونهای آماری و شاخصهای محاسبه شده نشان میدهد که الگوی مفهومی پژوهش با دادههای گردآوری شده از نمونه آماری برازش خوبی دارد و رابطه بین هر دو نوع هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحولآفرین مثبت و معنادار است.
 نتیجهگیری: نتایج تحقیق بیانگر این است که هوش معنوی در مقایسه با هوش اخلاقی، رابطه قویتری با رهبری تحولآفرین دارد. به این معنی که داشتن ویژگیهایی چون الهامبخشی، خلاقیت، صداقت و راستی، نگرش کلگرا و تمایل به آموزش در رهبر منجر به ایجاد انگیزش معنوی در کارکنان میشود و آنان را در ایجاد و پیگیری تغییرات بنیادین در سازمان ترغیب میکند
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  رهبری تحولآفرین، هوش اخلاقی، هوش معنوی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 179 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1323 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1396/6/29 | انتشار: 1396/6/29
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |