طراحی مدل رفتار اخلاقی کارکنان با تأکید بر نقش ارزشهای اخلاقی سازمان
|
|
|
|
چکیده: (7600 مشاهده) |
زمینه: هدف تدوین ارزشهای اخلاقی در سازمان بروز رفتار اخلاقی کارکنان سازمانی است؛ بروز رفتار اخلاقی زمانی صورت میپذیرد که ارزشهای اخلاقی بتوانند موانع رفتار اخلاقی در سازمان را از بین ببرند. بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی ادبیات این حوزه و ارائه مدلی جهت ارزیابی تحقق این هدف است، در تحقیق حاضر سعی شده است تا از طریق تعریف متغیرهای میانجی موثر بر رفتار اخلاقی و بررسی پیامدهای ارزشهای اخلاقی در سازمان مدلی طراحی شود که بتواند نقش ارزشهای اخلاقی سازمانی در بروز رفتار اخلاقی کارکنان را بررسی نماید.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق پرسنل بانک ملت در شهر تهران بوده و تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کندال و روش نمونهگیری تصادفی ساده 350 پرسنل بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد و جهت آزمون مدل از مدل تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: مبتنی بر شاخص ضرایب معناداری مشخص شد که ارزشهای اخلاقی با هر سه بعد عدالت سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری دارند. از ابعاد عدالت سازمانی تنها بعد عدالت تعاملی با هر دو بعد تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارد و بعد عدالت رویهای نیز تنها با تعهد سازمانی رابطه دارد. تعهد سازمانی و رضایت شغلی نیز هردو با رفتار اخلاقی رابطۀ مثبت دارند.
نتیجهگیری: مدل تحقیق مورد تائید قرار گرفت که این مساله نشان میدهد: ارزشهای اخلاقی سازمان میتوانند از طریق ایجاد عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی منجر به رفتار اخلاقی کارکنان شوند. |
|
واژههای کلیدی: ارزشهای اخلاقی، رفتار اخلاقی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 224 kb]
(6224 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|