سنجش اخلاق بر اساس مدل شبکهای فازی از اخلاق کسب و کار
|
عادل آذر*، علی اصغر فانی، سید صادق داج خوش |
|
|
چکیده: (2675 مشاهده) |
زمینه: اخلاق کسب و کار عبارتست از آنچه که در محیط کسب و کار به عنوان رفتار خوب و بد افراد شناخته میشود. تکنیکهای مختلفی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار مورد استفاده قرار گرفتهاند که رایجترین آنان سنخشناسی جو اخلاقی میباشد. مقاله حاضر به دنبال ارائهی الگویی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار بوده است.
روش: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 24 مؤلفه اصلی اخلاق کسب و کار شناسایی شده. سپس این عوامل در قالب 5 شاخص اصلی دستهبندی شده و مدل سلسله مراتبی پژوهش حاصل گشته است. با توجه به تعدد مؤلفهها و همچنین وجود همبستگی میان آنها، در این پژوهش از تکنیک فرایند تحلیل شبکهای فازی به منظور تحلیل دادهها و تعیین اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر اخلاق کسب و کار استفاده گردیده است.
یافتهها: رتبهبندی شاخصهها و عوامل اخلاق کسب و کار در مرکز آمار ایران حاصل شده که بر این اساس در میان عوامل، عامل رهبری اخلاق مدار از بهترین وضعیت برخوردار بوده و تصمیمسازی اخلاقی ضعیفترین عامل در این مرکز میباشد.
نتیجهگیری: متدولوژی مورد کاربرد در پژوهش حاضر ضمن بهرهگیری از مفهوم و ریاضیاتی ساده و قابل فهم، اطلاعات و جزئیات مناسبی را به منظور برنامهریزی استراتژیک اخلاق در سازمان در اختیار تصمیمگیرندگان قرار خواهد داد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق کسب و کار، جو اخلاقی، سنجش اخلاق، فرآیند تجزیه و تحلیل شبکهای فازی |
|
متن کامل [PDF 564 kb]
(777 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|