[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش اخلاق بر اساس مدل شبکه‌ای فازی از اخلاق کسب و کار
عادل آذر*، علی اصغر فانی، سید صادق داج خوش
چکیده:   (2808 مشاهده)
زمینه: اخلاق کسب و کار عبارتست از آنچه که در محیط کسب و کار به عنوان رفتار خوب و بد افراد شناخته می‌شود. تکنیک‌های مختلفی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته‌اند که رایج‌ترین آنان سنخ‌شناسی جو اخلاقی می‌باشد. مقاله حاضر به دنبال ارائه‌ی الگویی به منظور سنجش اخلاق کسب و کار بوده است.
روش: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 24 مؤلفه اصلی اخلاق کسب و کار شناسایی شده. سپس این عوامل در قالب 5 شاخص اصلی دسته‌بندی شده و مدل سلسله مراتبی پژوهش حاصل گشته است. با توجه به تعدد مؤلفه‌ها و همچنین وجود همبستگی میان آنها، در این پژوهش از تکنیک فرایند تحلیل شبکه‏ای فازی به منظور تحلیل داده‏ها و تعیین اهمیت نسبی عوامل مؤثر بر اخلاق کسب و کار استفاده گردیده است.
یافته‌ها: رتبه‌بندی شاخصه‌ها و عوامل اخلاق کسب و کار در مرکز آمار ایران حاصل شده که بر این اساس در میان عوامل، عامل رهبری اخلاق مدار از بهترین وضعیت برخوردار بوده و تصمیم‌سازی اخلاقی ضعیف‌ترین عامل در این مرکز می‌باشد.
نتیجه‌گیری: متدولوژی مورد کاربرد در پژوهش حاضر ضمن بهره‌گیری از مفهوم و ریاضیاتی ساده و قابل فهم، اطلاعات و جزئیات مناسبی را به منظور برنامه‌ریزی استراتژیک اخلاق در سازمان در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار خواهد داد.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق کسب و کار، جو اخلاقی، سنجش اخلاق، فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه‌ای فازی
متن کامل [PDF 564 kb]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/6/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modeling Business Ethics Using Fuzzy Analytic Network Process . Ethics in Science and Technology 2013; 8 (3) :1-13
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-636-fa.html

آذر عادل، فانی علی اصغر، داج خوش سید صادق. سنجش اخلاق بر اساس مدل شبکه‌ای فازی از اخلاق کسب و کار. اخلاق در علوم و فناوری. 1392; 8 (3) :1-13

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-636-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 6-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645