بیاخلاقی علمی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی
|
رضا همتی، سحر کریمی، بی بی عشرت زمانی |
|
|
چکیده: (3311 مشاهده) |
زمینه: ضعف پایبندی به اخلاقیات علمی، یکی از مسائل جدی در آموزش عالی میباشد. از این روی، هدف از پژوهش حاضر، تبیین میزان بیاخلاقی علمی و برخی عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان انجام میباشد.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمرۀ پژوهشهای همبستگی قرار دارد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بود که 290 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خود اظهاری شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از روشهای آماری مختلفی نظیر مدل مقایسه میانگینها، تحلیل واریانس، ضرایب همبستگی و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: بیش از دو سوم دانشجویان اظهار داشتهاند که به هیچ وجه در طول مدت تحصیل خود مرتکب هیچ یک از موارد بیاخلاقی علمی مطرح در پژوهش حاضر نشدهاند و بیشترین فراوانی، به موارد خفیف بیاخلاقی علمی میشود تا موارد شدید. نتایج تحلیلهای بیشتر نیز نشان میدهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیرهای نگرش به بازدارندگی اساتید و نگرش منفی به تقلب، اثر مستقیم بر بیاخلاقی علمی دارند.
نتیجهگیری: عدم اهتمام جدی اساتید به اخلاقیات علمی از یک طرف و نگرش مثبت دانشجویان به بیاخلاقی علمی از عوامل مهم زمینه ساز ارتکاب دانشجویان به این گونه رفتارهای میباشند. در کنار سایر اقدامات از جمله تدوین قوانین و سیاستهای بازدارنده، توجه به آموزش و افزایش آگاهی کنشگران علمی اولویت بیشتری دارد.
|
|
واژههای کلیدی: بیاخلاقی علمی، نگرش به تقلب، فرهنگ صداقت علمی، بازدارندگی، بیگانگی تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 232 kb]
(2203 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/20 | پذیرش: 1396/6/20 | انتشار: 1396/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|