پیشبینی آوای سازمانی از طریق جو اخلاقی و سرمایۀ روانشناختی
|
مژگان درخشان |
|
|
چکیده: (3533 مشاهده) |
زمینه: به منظور دستیابی به اهداف سازمانی لازم است روابط بین مدیران و کارکنان بهگونهای باشد که طی آن زیردستان بتوانند به راحتی و بدون دغدغه، ایدهها و نظرات سازنده خود را در راستای ارتقای برونداد سازمان بیان نمایند. در جستجوی شناسایی عوامل تسهیل کننده این امر، هدف از پژوهش حاضر تحلیل روابط بین جو اخلاقی، سرمایۀ روانشناختی و آوای سازمانی بود.
روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان مشتمل بر 332 نفر بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 125 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم، آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی و آوای سازمانی، روابط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که جو اخلاقی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطه سرمایهروانشناختی بر آوای سازمانی تأثیرگذار است.
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، از طریق بهبود جو اخلاقی سازمان میتوان زمینه ارتقای سرمایه روانشناختی و افزایش آوای سازمانی را فراهم آورد.
|
|
واژههای کلیدی: جو اخلاقی، سرمایه روانشناختی، آوای سازمانی |
|
متن کامل [PDF 182 kb]
(3456 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/6/18 | پذیرش: 1396/6/18 | انتشار: 1396/6/18
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|