رابطۀ وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی
|
|
|
|
چکیده: (4898 مشاهده) |
زمینه: فروپاشیهای مالی و اخلاقی سالهای اخیر برخی از سازمانهای معروف در سراسر دنیا، مجامع اقتصادی و مطبوعات عمومی دنیا را به سمت درک دوبارۀ ارزش و اهمیت فضیلت سازمانی سوق داده و زمینهای را برای مطالعه فضایل و ارزشهای اخلاقی در سراسر دنیا فراهم آوردهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز است.
روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع طرح همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز بودند. نمونۀ پژوهش 227 نفر از این کارکنان بودند؛ که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گشتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی، جو اخلاقی، رهبری اخلاقی و فضیلت سازمانی بودند. به منظور بررسی اعتبار سازه پرسشنامۀ فضیلت سازمانی از تحلیل عاملی تأییدی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که؛ بین متغیرهای پیشبین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن، جو اخلاقی و رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ به ترتیب رهبری اخلاقی، جو اخلاقی و ویژگی شخصیتی وجدانی بودن در تبیین واریانس فضیلت سازمانی بیشترین نقش را ایفا میکنند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که؛ هم ویژگیهای شخصیتی و هم عوامل محیطی پیشبینیکننده خوبی برای شکلگیری فضیلت سازمانی هستند. بنابراین، سازمانها میبایست شرایط لازم جهت بروز و شکوفایی این سازه را فراهم کنند تا در نتیجۀ آن پیامدهای سازمانی مثبت حاصل شود. |
|
واژههای کلیدی: جو اخلاقی، رهبری اخلاقی، فضیلت سازمانی، وجدانی بودن |
|
متن کامل [PDF 185 kb]
(2398 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|