اخلاق فروشندگان الکترونیکی و جذب مشتریان الکترونیکی
|
حجتاله حمیدی، کیمیا فاضلی* |
|
|
چکیده: (3928 مشاهده) |
زمینه: در بازار الکترونیکی مبادلات از طریق کانالهای الکترونیکی صورت میگیرد. یک بازار الکترونیکی محل ملاقاتی برای خریداران و فروشندگان ایجاد مینماید. هدف از این مقاله تأثیر گرایشهای فرهنگی و اخلاق در درک مشتریان از اخلاق فروشندگان الکترونیکی جهت وفاداری مشتریان میباشد.
روش: پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهشهای اکتشافی قرار دارد. جامعه تحقیق عبارت بود از متخصصان فروش فروشگاههای الکترونیکی که تعداد 1190 نفر نمونه، از طریق پلت فرم نظرسنجی الکترونیکی انتخاب شدند و یک ایمیل حاوی یک لینک به فروشندگان ارسال شد، از آنها 148 پاسخ دریافت گردید. از 148 پاسخ، 112 پاسخ کامل و قابل استفاده بود. به جز تجربه خرید الکترونیکی و متغیرهای جمعیت شناختی، برای تمام ساختارها با استفاده از آیتمهای موجود از مقیاس 5 نقطه (حالت) لیکرت استفاده شد. همه حالتها، دارای آلفای کرونباخ بالاتر از 74/0، بودند و این نشاندهندۀ قابلیت اعتماد و اطمینان معیارها بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و آزمون t استفاده شد.
یافتهها: با توجه به یافتههای این مقاله، مشتریان الکترونیکی تمایل بالایی برای درک بهتری از اخلاق فروشندگان الکترونیکی دارند، و درک بالاتر مشتریان الکترونیکی منجر به افزایش خرید از فروشندگان الکترونیکی میشود. پاسخدهی به موقع و درست فروشنده الکترونیکی، بر جذب و وفاداری مشتری تاثیر مثبتی دارد.
نتیجهگیری: سازمانهای بزرگ باید اثرات بافتهای فرهنگی بر روی نگرش مشتریان از اخلاق فروشندگان را درک کنند تا بتوانند یک استراتژی بازاریابی موفق ایجاد کنند. علاوهبراین اگر فروشندگان الکترونیکی شرایط خرید را به صورت امن، محرمانه و خصوصی ایجاد کنند باعث وفاداری و جذب مشتری و در نتیجه خرید مجدد خواهد شد. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، فروشندگان الکترونیکی، وفاداری، رضایت مشتری، پاسخدهی |
|
متن کامل [PDF 246 kb]
(2138 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/8 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/4/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|