رابطه نام و نشانسازی اخلاقی با افزایش اعتبار شرکتها
|
امیر فاضل، امین رضا کمالیان، آزین هرندی |
|
|
چکیده: (4851 مشاهده) |
زمینه: امروزه علاقه به تحقیق در زمینه اخلاقیات در بازاریابی در حال رشد است و دراین بین نام و نشان اخلاقی نقش مهمی را ایفا مینماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای نام و نشان اخلاقی و بررسی ارتباط آن با افزایش اعتبار شرکتها انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان یکی از شرکتهای دارای شناختهترین برندهای لوازم خانگی و الکترونیکی است، که براساس جدول مورگان و جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر براساس روش نمونهگیری در دسترس و بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفته است.
یافتهها: نتایج تحقیق مبتنی بر تایید رابطه مثبت و معنادار نام و نشان سازی اخلاقی با افزایش اعتبار شرکت ها است. همچنین نام و نشانسازی اخلاقی در سطح محصول و نام و نشان سازی اخلاقی در سطح شرکت تقریبا ارتباط یکسان و مثبت و معناداری با افزایش اعتبار شرکت دارند. در بین کلیه متغیرهای نام و نشان سازی اخلاقی متغیر آسایش بیشترین ارتباط و قیمت ادراکی کمترین ارتباط را با افزایش اعتبار شرکت ها دارند.
نتیجه گیری: در این تحقیق این نتیجه کلی گرفته شد که نام و نشان سازی اخلاقی و ابعاد آن با افزایش اعتبار شرکتها رابطه مثبت و معناداری دارند. |
|
واژههای کلیدی: نام و نشان اخلاقی، اعتبار شرکت، بازاریابی اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 345 kb]
(1069 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/4/8 | پذیرش: 1396/4/8 | انتشار: 1396/4/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|