[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان
چکیده:   (5235 مشاهده)

زمینه: اعتماد بین­فردی یکی از گونه­های اعتماد در سازمان است که نبود یا کمبود آن در سازمان می­تواند پیامدهایی منفی را به دنبال داشته باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای اعتماد بین­فردی در سازمان و پویایی­های آنها انجام شده است.

روش: روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان سازمان­های دولتی دزفول است. نمونه آماری 365 نفری به طور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پژوهشگر ساخته بود و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، نخست مدل‌های اندازه‌گیری برآورد و آزمون شدند و سپس، برازش داده‌ها به مدل‌های معادله ساختاری انجام شد.

یافته­ ها: معلوم شد در سطح اطمینان 95 درصد، نخست مسیر اعتماد بین­فردی عمودی به رفتارهای نوآور، هویت­یابی سازمانی و تعلق خاطر کاری، به طور مستقیم و به رضایت شغلی و تعهد سازمانی به طور غیرمستقیم و مثبت معنی­دار است. دوم اینکه اعتماد بین­فردی افقی به طور مستقیم با رضایت شغلی و تعلق خاطر کاری، و به طور غیرمستقیم با تعهد سازمانی پیوند مثبت معنی­داری دارد. سوم اینکه علی­رغم رابطه مستقیم تعهد سازمانی با رفتارهای شهروندی سازمانی، پیوند اعتماد بین­فردی عمودی با این رفتارها معنادار نیست. همچنین بین اعتماد بین­فردی افقی و عمودی رابطه مثبت معناداری برقرار است.

نتیجه­ گیری: انتظار می­رود با تقویت پیشایندهای هر یک از اعتمادهای بین‌فردی افقی یا عمودی، هر دو گونه بهبود یابند و پیامدهای مثبت مستقیم و غیرمستقیم رفتار سازمانی آنها (رضایت شغلی، تعلق خاطرکاری، تعهد سازمانی، هویت‌یابی سازمانی و رفتارهای نوآور) امیدوارانه­تر حاصل شوند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، اعتماد بین‌فردی، اعتماد بین‌فردی افقی، اعتماد بین‌فردی عمودی
متن کامل [PDF 173 kb]   (1317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/23 | پذیرش: 1394/9/23 | انتشار: 1394/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط mohsenh0saini33@gmil.com در تاریخ 1395/11/8
خوب بود


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Consequences of Interpersonal Trust as an Ethical Component in Organization. Ethics in Science and Technology 2015; 10 (2)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-48-fa.html

پیامدهای اعتماد بین فردی، به عنوان یک مولفۀ اخلاقی، در سازمان . اخلاق در علوم و فناوری. 1394; 10 (2)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-48-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714