| شکاف اخلاقی در زمینه هنجارهای کاربرد اطلاعات | 
								
								  | سید محمد باقر جعفری،    علی رضائیان،    فاطمه شمسی | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (3614 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات علیرغم مزایای فراوان، نگرانیهای اخلاقی را نیز افزایش داده است. تفاوت میان وضع مطلوب و آنچه در محیط واقعی دربارۀ مسائل اخلاقی صورت میپذیرد، شکاف اخلاقی نامیده میشود. هدف این پژوهش، بررسی شکاف اخلاقی در زمینۀ هنجارهای کاربرد اطلاعات در زمینههای عدم رعایت مقررات و هنجارهای استفاده از اطلاعات ازجمله حریم خصوصی، حقوق مالکیت فکری، استفاده از کامپیوتر و اخلاق علمی در دانشگاهها میباشد. روش: این پژوهش ازلحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی، ازلحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش دانشجویان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی ابتدا دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی که امکان جمعآوری اطلاعات در آنها میسرتر بود با روش در دسترس انتخاب شدند و سپس پرسشنامه نهایی از تعداد 291 نفر دانشجویان دو دانشگاه، در اردیبهشت و خرداد 1394 با روش گلوله برفی جمعآوری گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد. برای مقایسۀ میانگین گروهها از روش تحلیل واریانس ANOVA و برای بررسی تفاوت بین نگرشها و رفتار واقعی در هنجارهای اطلاعاتی از روش آزمون مقایسه میانگین دو متغیر جفت استفاده گردید. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که بین نگرشها و رفتارهای واقعی در هنجارهای اطلاعاتی شکاف زیادی در بین دانشجویان وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد درزمینۀ هنجارهای کاربرد اطلاعات، بین آنچه افراد درست میدانند و آنچه در عمل انجام میدهند تفاوت چشمگیری وجود دارد. این موضوع، ضرورت بررسی علل و عوامل وجود این شکاف و تأثیرات آن بر جامعۀ دانشگاهی را اجتنابناپذیر میسازد | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  اخلاق، شکاف اخلاقی، هنجارهای اطلاعاتی تاریخ دریافت: 94/9/7، تاریخ پذیرش:94/12/2
 | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 176 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (1694 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1396/1/4 | پذیرش: 1396/1/4 | انتشار: 1396/1/4
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |