[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 3 - ( 10-1395 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 107-115 برگشت به فهرست نسخه ها
اصول اخلاقی کسب‌وکار، مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت‌ها
دکتر حسین اعتمادی ، دکتر سحر سپاسی، محمد رضا بسحاق
گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1598 مشاهده)

زمینه: در پژوهش حاضر نخست اثر اخلاق کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها را در کسب مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در شرایطی که افول اخلاقی در جامعه حاکم است جهت و شدت اثر رعایت اخلاق کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است.

روش: تحقیق حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی شرکت‌های فعال در فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی در سال 1393 بوده که 50 شرکت با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از جامعه آماری انتخاب شده‌اند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سی پتی می‌باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده­ها از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.

یافته­ها: سازمان‌هایی که مسئولیت اجتماعی دارند نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی بیشتری کسب می‌کنند. اما سازمان‌هایی که اصول اخلاقی کسب‌وکار را رعایت می‌کنند نسبت به سایر رقبا هیچ مزیت رقابتی کسب نمی کنند. رعایت مسئولیت اجتماعی باعث کسب مشروعیت توسط جامعه می‌شود. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسب‌وکار را رعایت می‌کنند هیچ مشروعیتی توسط جامعه کسب نمی‌کنند.در جامعه ای با افول اخلاقی، سازمان هایی که مسئولیت اجتماعی بالایی دارند، دارای مزیت رقابتی و مشروعیت بالای اجتماعی می‌باشند. و سازمان‌هایی که اخلاق در کسب‌وکار را رعایت می‌کنند، هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب می‌کنند.

نتیجه­گیری: در شرایط افول اخلاقی توجه عموم جامعه به رعایت اصول اخلاقی توسط سازمان‌ها بیشتر می‌شود. ارزش‌های درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسب‌وکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است، در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمان‌ها (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) محسوب می‌شود

واژه‌های کلیدی: اصول اخلاقی کسب‌وکار، مسئولیت اجتماعی، افول اخلاقی
متن کامل [PDF 172 kb]   (3276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Business Ethics, Social Responsibility and Corporate Performance. Ethics in science and Technology. 2017; 11 (3) :107-115
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-377-fa.html

اعتمادی حسین، سپاسی سحر، بسحاق محمد رضا. اصول اخلاقی کسب‌وکار، مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکت‌ها. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1395; 11 (3) :107-115

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-377-fa.html



دوره 11، شماره 3 - ( 10-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772