اصول اخلاقی کسبوکار، مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتها
|
حسین اعتمادی1، سحر سپاسی1، محمد رضا بسحاق |
1- گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس |
|
چکیده: (5079 مشاهده) |
زمینه: در پژوهش حاضر نخست اثر اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی سازمانها را در کسب مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در شرایطی که افول اخلاقی در جامعه حاکم است جهت و شدت اثر رعایت اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است.
روش: تحقیق حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی شرکتهای فعال در فعالیتهای تولیدی و غیرتولیدی در سال 1393 بوده که 50 شرکت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی از جامعه آماری انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سی پتی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی دارند نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی بیشتری کسب میکنند. اما سازمانهایی که اصول اخلاقی کسبوکار را رعایت میکنند نسبت به سایر رقبا هیچ مزیت رقابتی کسب نمی کنند. رعایت مسئولیت اجتماعی باعث کسب مشروعیت توسط جامعه میشود. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسبوکار را رعایت میکنند هیچ مشروعیتی توسط جامعه کسب نمیکنند.در جامعه ای با افول اخلاقی، سازمان هایی که مسئولیت اجتماعی بالایی دارند، دارای مزیت رقابتی و مشروعیت بالای اجتماعی میباشند. و سازمانهایی که اخلاق در کسبوکار را رعایت میکنند، هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب میکنند.
نتیجهگیری: در شرایط افول اخلاقی توجه عموم جامعه به رعایت اصول اخلاقی توسط سازمانها بیشتر میشود. ارزشهای درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسبوکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است، در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمانها (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) محسوب میشود |
|
واژههای کلیدی: اصول اخلاقی کسبوکار، مسئولیت اجتماعی، افول اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 172 kb]
(9453 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/24 | پذیرش: 1395/10/24 | انتشار: 1395/10/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|