رابطۀ اخلاق حرفهای حسابرس و کیفیت حسابرسی
|
تابنده صالحی* |
بخش حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران |
|
چکیده: (5606 مشاهده) |
زمینه: استفاده کنندگان به ویژه سرمایهگذاران، به عنوان تأمین کنندگان سرمایه و مهمترین گروه استفاده کننده از اطلاعات حسابداری و گزارشهای مالی، به اطلاعات مالی قابل اتکا نیاز دارند و با توجه با اینکه نقش حسابرس، ارزیابی کیفیت اطلاعات برای استفاده کنندگان است، پژوهش حاضر به ارزیابی رابطه بین اخلاق حرفه ای حسابرس و کیفیت حسابرسی میپردازد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه شامل حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران است. از میان جامعه312 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند .ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده است که در آن تعداد سوالات برای اندازهگیری کیفیت حسابرسی 12 سوال و برای اندازه گیری اخلاق حرفهای حسابرس 37 سوال بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیلۀ روش رگرسیون چند متغیره و با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تعهد حسابرس به یکپارچگی و صداقت، استقلال حسابرس و بیطرفی حرفهای او، تعهد حسابرس به رفتار حرفهای در حرفه حسابرسی، تعهد حسابرس به رازداری و عملکرد حرفهای حسابرس بر کیفیت حسابرسی اثر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه رعایت اخلاق حرفهای بر کیفیت حسابرسی اثر دارد بنابراین لازم است سازمانهای حاکم بر حرفه حسابرسی توجه بیشتری در مورد جنبه های اخلاقی حسابرسی داشته باشند |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، حرفه حسابرسی، کیفیت حسابرسی |
|
متن کامل [PDF 197 kb]
(13273 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/24 | پذیرش: 1395/10/24 | انتشار: 1395/10/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|