ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه اخلاق و فضیلت سازمانی
|
سیروس قنبری1، مژگان درخشان1، خلیل زندی، حامد سیف پناهی |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان |
|
چکیده: (3404 مشاهده) |
زمینه: به دنبال بسیاری از رسواییهای اخلاقی در سازمانها و به تبع آن، از دست رفتن اعتماد عمومی به سازمانها، دانش سازمانی مثبتگرا توجه خود را به مفاهیمی همچون فضیلت، شخصیت اخلاقی و سازمان فضیلتمدار معطوف نموده است. با این رویکرد، هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی پرسشنامه فضیلت سازمانی بود.
روش: روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بودند و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای به حجم 118 نفر از کارکنان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه فضیلت سازمانی بود که جهت بررسی ساختار عاملی آن ، از تحلیل عاملی تأییدی و جهت بررسی همسانی درونی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی مشتمل بر پنج بعد خوشبینی، اعتماد، شفقت، صداقت و بخشش، مورد تأیید یود. همسانی درونی ابعاد پرسشنامه نیز در دامنه 709/0 تا 830/0 قرار داشت که قابل قبول بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، نسخه پنج عاملی پرسشنامه فضیلت سازمانی، از اعتبار و قابلیت اعتماد خوبی برخوردار است و میتواند در پژوهشهای آتی مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: فضیلت سازمانی، اخلاق مداری، ساختار عاملی، همسانی درونی |
|
متن کامل [PDF 157 kb]
(2323 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/24 | پذیرش: 1395/10/24 | انتشار: 1395/10/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|