تحلیل مدل پیامدهای جو اخلاقی سازمانی
|
سید اسماعیل هاشمی*1، زینب مرضایی، کیومرث بشلیده1، عبدالزهرا نعامی1 |
1- گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز |
|
چکیده: (3899 مشاهده) |
زمینه: یکی از عوامل اصلی شکلدهی روابط درونسازمانی، جو اخلاقی است. جو اخلاقی شامل الگوهایی است که رفتار کارکنان را هدایت میکند و خصوصیات اخلاقی هر سازمان را نشان میدهد. پژوهش حاضر با طراحی و آزمون مدلی از رابطه جو اخلاقی با رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید در محیط کار با میانجیگری تعهد سازمانی در کارکنان یک شرکت صنعتی انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان یک شرکت صنعتی در استان خوزستان که 842 نفر بوده و از میان آنها 210 نفر به روش تصادفی ساده انتخابشده و به پرسشنامههای جو اخلاقی، رفتارهای شهروندی سازمانی تعهد سازمانی، اشتیاق شغلی و رفتار ضد تولید پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل فرضی روابط بین متغیرها با دادهها برازش دارد. ضرایب مسیر نشان داد که جو اخلاقی سازمان هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم از طریق تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید در محیط کار تأثیر میگذارد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که جو اخلاقی ابتدا باعث تقویت تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی میشود و سپس موجبات تقویت رفتار شهروندی سازمانی و تضعیف رفتار ضد تولید را فراهم میسازد.
|
|
واژههای کلیدی: جو اخلاقی، رفتارهای شهروندی سازمانی، رفتار ضد تولید، تعهد سازمانی، اشتیاق شغلی |
|
متن کامل [PDF 203 kb]
(3630 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/24 | پذیرش: 1395/10/24 | انتشار: 1395/10/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|