1- دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران. 2- گروه حسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران. ، azamshokri@iau.ac.ir 3- گروه حسابداری، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران.
چکیده: (3 مشاهده)
زمینه: هویت اجتماعی و هنجارهای اجتماعی نقش مهمی در شکلگیری رفتارهای اخلاقی یا غیراخلاقی افراد دارند. بیتفاوتی اخلاقی نیز خصیصهای انسانی است که فرد را به سمت رفتارهای نادرست اخلاقی سوق میدهد. هدف این پژوهش بررسی اثرهویت اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر بیتفاوتی اخلاقی در حسابداران بررسی نماید. روش : روش پژوهش از نظرهدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابدارانو مدیران مالی شاغل در حرفه حسابداری است. از این جامعه، نمونهای شامل 225 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری نیز از نوع تصادفی و ابزارمورد استفاده برای اندازه گیری متغیرها پرسشنامه میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آمار توصیفی روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS انجام شده است. یافتهها : نتایج پژوهش نشان میدهد که هویت اجتماعی و هنجارهای اجتماعی رابطهای مستقیم و معنادار با بیتفاوتی اخلاقی در حسابداران دارند. همچنین، هنجارهای اجتماعی از طریق هویت اجتماعی بهطورغیرمستقیم بربیتفاوتی اخلاقی اثر میگذارند. اگرچه این رابطه از نظر آماری در سطح معنادار قرار ندارد ، ولی اثر نسبی هنجارهای اجتماعی بر بیتفاوتی اخلاقی در حسابداران مشاهده میشود. نتیجه گیری : رفتارهای اخلاقی انسانها ریشه در ارزشهای اجتماعی دارند؛ هویت اجتماعی و هنجارهای آن بر نگرشها و رفتارهای اخلاقی اثر میگذارند. علاوه بر این، زمانی که بیاخلاقی در گروههای اجتماعی گسترش یابد و حسابداران در این گروهها حضور یابند، هویت و هنجارهای اجتماعی میتوانند موجب افزایش بیتفاوتی اخلاقی و توجیه رفتارهای غیراخلاقی شوند
Akhondan Z, ShSokri Cheshmeh Sabzi Z, Gavara M, Bemani Mohammadabadi M. The Effect of Social Identity and Social Norms on Moral Indifference in Accountants. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :157-161 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3392-fa.html
آخوندان زهرا، شکری چشمه سبزی اعظم، گوارا مریم، محمدآبادی مجید. اثر هویت اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر بیتفاوتی اخلاقی در حسابداران. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :157-161