1- گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، h_clever@uma.ac.ir 2- گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (3 مشاهده)
زمینه: یک مدیر تولید به واسطه حساسیت مسئولیتش در سازمان، دارای وظایف بسیاری در قبال کارکنان زیر دست، سازمان و محیط سازمان است و در انجام مسئولیتهایش در قبال هر کدام ملزم به رعایت اخلاق حرفهای است.هدف از انجام این پژوهش به دست آوردن گزارههای اخلاقی است که یک مدیر تولید در انجام مسئولیتهای حرفهایش بهعنوان اخلاق حرفهای میبایستی رعایت کند.
روش: پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با رویکرد استقرایی است و از راهبرد مدل داده بنیاد و از روشهای تحلیلی اشتراوس و کوربین جهت انجام پژوهش استفاده گردیده است. جامعه هدف پژوهش، مدیران تولید فعال در حوزه های تولید صنایع مختلف میباشد و یک نمونه به تعداد 12 نفر از مدیران تولید با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیده است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته و از نرمافزار MAXQDA جهت کدگذاری مصاحبه ها استفاده شده است. تحلیل آماری با آزمون کایاسکوئر و نرم افزار مورد استفاده SPSS میباشد. یافته ها: یافته های این پژوهش اخلاق حرفه ای یک مدیر تولید را در سه بخش طبقه بندی می کند. این سه بخش عبارتند از ملزومات اخلاق حرفه ای در برابر کارکنان بخش تولید، در برابر سازمان و در برابر محیط سازمان به عنوان مصرف کننده کالاهای تولیدی سازمان. گزاره های اخلاقی در برابر سازمان بالاترین فراوانی را به خود اختصاص می دهد. نتیجه گیری: با توجه به فشارهای مضاعف بر مدیران تولید، سازمانها باید در تدوین آییننامههای اخلاقی شرایط خاص تولید را درنظر بگیرند، و با متعادل سازی انتظارات و ترجیح دادن منافع بلندمدت و توسعه پایدار بر منافع کوتاه مدت، مدیران تولید را در رعایت اخلاق حرفهای و ساخت سازمان اخلاقی یاری رسانند.