رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیتهای پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی
|
امین راجی1، جلال یاراحمدی1، فهیمه مومنی فر1 |
1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. |
|
چکیده: (606 مشاهده) |
زمینه: پیوند میان دانش و اطلاعات نظری و کاربردی با قابلیتها و ظرفیتهای پژوهشی، بدون توجه به اخلاق پژوهشی حلقه مفقودی است که راه به جایی نمیبرد و نیازمند ورود محققان به حوزه اخلاق پژوهشی و رابطهی آن با سایر متغیرها می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیتهای پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیتبدنی انجام گرفت.
روش: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی به تعداد 1100 نفر بود که بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونهای به حجم 285 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی و قابلیتهای پژوهشی برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS، روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کایمو و بارتلت) و برای مدلسازی روابط بین متغیرها از نرمافزار Lisrel استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی بر اخلاق پژوهشی اثر مستقیم دارد، همچنین اخلاق پژوهشی بر قابلیتهای پژوهشی اثر مستقیم و معنادار دارد و سواد اطلاعاتی نیز بر قابلیتهای پژوهشی اثر مثبت و مستقیم دارد. همچنین سواد اطلاعاتی از طریق اخلاق پژوهشی بر قابلیتهای پژوهشی اثر غیرمستقیم دارد.
نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت سواد اطلاعاتی و اخلاق پژوهشی از متغیرهای مهم و مؤثر بر قابلیتهای پژوهشی میباشند.
|
|
واژههای کلیدی: سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی، قابلیتهای پژوهشی |
|
متن کامل [PDF 614 kb]
(266 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1402/8/2 | انتشار: 1402/11/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|