| رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیتهای پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی | 
								
								  | امین راجی1،    جلال یاراحمدی1،    فهیمه مومنی فر1 | 
								
								  | 1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1462 مشاهده) | 
								
								  | زمینه: پیوند میان دانش و اطلاعات نظری و کاربردی با قابلیتها و ظرفیتهای پژوهشی، بدون توجه به اخلاق پژوهشی حلقه مفقودی است که راه به جایی نمیبرد و نیازمند ورود محققان به حوزه اخلاق پژوهشی و رابطهی آن با سایر متغیرها می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیتهای پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیتبدنی انجام گرفت. روش: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی به تعداد 1100 نفر بود که بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس،  نمونهای به حجم 285 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی و قابلیتهای پژوهشی  برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS، روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کایمو و بارتلت) و برای مدلسازی روابط بین متغیرها از نرمافزار Lisrel استفاده شد.
 یافته ها: نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی بر اخلاق پژوهشی اثر مستقیم دارد، همچنین اخلاق پژوهشی بر قابلیتهای پژوهشی اثر مستقیم و معنادار دارد و سواد اطلاعاتی نیز بر قابلیتهای پژوهشی اثر مثبت و مستقیم دارد. همچنین سواد اطلاعاتی از طریق اخلاق پژوهشی بر قابلیتهای پژوهشی اثر غیرمستقیم دارد.
 نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت سواد اطلاعاتی و اخلاق پژوهشی از متغیرهای مهم و مؤثر بر قابلیتهای پژوهشی میباشند.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی، قابلیتهای پژوهشی | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 614 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (704 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1402/8/2 | انتشار: 1402/11/24
 | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |