[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 118-111 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیت‌های پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی
امین راجی*1، جلال یاراحمدی1، فهیمه مومنی فر1
1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده:   (287 مشاهده)
زمینه: پیوند میان دانش و اطلاعات نظری و کاربردی با قابلیت­ها و ظرفیت­های پژوهشی، بدون توجه به اخلاق پژوهشی حلقه مفقودی است که راه به جایی نمی­برد و نیازمند ورود محققان به حوزه اخلاق پژوهشی و رابطه­ی آن با سایر متغیرها می باشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیت‌های پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت‌بدنی انجام گرفت.
روش: روش انجام پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه‏های تهران و علامه طباطبایی به تعداد 1100 نفر بود که بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس،  نمونه‏ای به حجم 285 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه‌های سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی و قابلیت‌های پژوهشی  برای جمع‌آوری داده‏ها مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS، روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کایمو و بارتلت) و برای مدل‌سازی روابط بین متغیرها از نرم‌افزار Lisrel استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد سواد اطلاعاتی بر اخلاق پژوهشی اثر مستقیم دارد، همچنین اخلاق پژوهشی بر قابلیت‌های پژوهشی اثر مستقیم و معنادار دارد و سواد اطلاعاتی نیز بر قابلیت‌های پژوهشی اثر مثبت و مستقیم دارد. همچنین سواد اطلاعاتی از طریق اخلاق پژوهشی بر قابلیت‌های پژوهشی اثر غیرمستقیم دارد. 
نتیجه­ گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سواد اطلاعاتی و اخلاق پژوهشی از متغیرهای مهم و مؤثر بر قابلیت‌های پژوهشی می‌باشند.
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، اخلاق پژوهشی، قابلیت‌های پژوهشی
متن کامل [PDF 614 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1402/8/2 | انتشار: 1402/11/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Information Literacy and Research Capabilities with the Mediating Role of Research Ethics. Ethics in Science and Technology 2024; 18 (4) :111-118
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3174-fa.html

راجی امین، یاراحمدی جلال، مومنی فر فهیمه. رابطه سواد اطلاعاتی و قابلیت‌های پژوهشی با نقش میانجی اخلاق پژوهشی. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (4) :111-118

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645