[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 16-10 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزه های اخلاقی در لالایی های اقوام ایرانی
علی فرازی1 ، محمود فیروزی مقدم2 ، مهیار علوی مقدم3 ، علی صادقی منش3
1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2- گروه ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران ، firouzimoghaddam@gmail.com
3- گروه ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
چکیده:   (803 مشاهده)
زمینه: لالایی در فرهنگ ایرانی ازپیشینه­ ای دور و دراز برخوردار است و در میان قوم­های گوناگون ایرانی دیده می­شود. این ترانه­ های عامیانه معمولاً از سوی مادران برای فرزندان خوانده می ­شود و حاوی پیام­های متنوعی است که از آن جمله می­ توان به بازگویی آموزه­ های اخلاقی و تعلیمی اشاره کرد. بر این پایه، لالایی یکی از نمودهای اصلی انتقال اخلاقیات از نسلی به نسل دیگر است که فرایند اخلاق­ آموزی به صورت غیرمستقیم از طریق آن انجام می­شود. در پژوهش حاضر با تکیه بر منابع کتابخانه­ ای و روش توصیفی- تحلیلی، اصلی­ترین دغدغه­ های اخلاقی مادران که با لالایی برای فرزندان خردسال بیان شده است، بررسی و کاویده می ­شود.
نتیجه گیری: اصلی­ترین پیام­های اخلاقی که با خوانش لالایی­ها تبیین می­شود، عبارت است از: «ابراز محبت به فرزند؛ به مثابه آموزه­ای اخلاقی- عاطفی»؛ «حمایت ازهمدیگر با رویکرد به نهاد خانواده»؛ «ظلم­ ستیزی و نکوهش ظالم»؛ «نکوهش دین ­گریزی به مثابه مقوله ­ای اخلاقی»؛ «کمک کردن به دیگران». به نظر می ­رسد مادران سعی کرده ­اند دغدغه ­های فردی و اجتماعی خود را در قالب لالایی­ها بیاورند و با اثرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه فرزندان خود، از خردسالی آنها را با شماری از مباحث اخلاقی و انسان­ ساز آشنا کنند. نکته دیگر آنکه، با توجه به بازتاب گسترده اخلاقیات در غالب لالایی­های اقوام ایرانی، به نظر می­ رسد این ترانه ها دارای دو کارکرد اصلی غنایی- تعلیمی هستند
واژه‌های کلیدی: اخلاق، تربیت، اقوام ایرانی، لالایی، فرهنگ.
متن کامل [PDF 556 kb]   (256 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/21 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farazi A, firouzimoghaddam M, Alavimoghaddam M, Sadeghimanesh A. Moral Teachings in Lullabies of Iranian Ethnic Groups. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :10-16
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3166-fa.html

فرازی علی، فیروزی مقدم محمود، علوی مقدم مهیار، صادقی منش علی. آموزه های اخلاقی در لالایی های اقوام ایرانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :10-16

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3166-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714