[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 100-90 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی ایجاد صبر در سازمان به عنوان یک فضیلت اخلاقی
اباذر ظهرابی1 ، رضا رسولی2 ، محمد حسین کمانی2
1- گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، abazar.zohrabi@pnu.ac.ir
2- گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (9 مشاهده)
زمینه: ایجاد صبر در سازمان که یکی از ارزشمندترین فضایل اخلاقی است، می تواند منجر به بهبود کیفیت تصمیم گیری ها، دستیابی به اهداف بلندمدت و افزایش کارایی در سازمان گردد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در ایجاد صبر در سازمان و تعیین اهمیت آنها انجام شد.  
روش: روش پژوهش، کیفی است که در سه گام انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی-کاربردی است. جامعه آماری در گام اول (روش فراترکیب)  شامل پژوهش ها و مطالعات انجام شده پیرامون صبر و صبر در سازمان در پایگاه های علمی قابل استناد و در دسترس می باشد که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک مدار، نمونه گیری صورت گرفت. در گام دوم به منظور پالایش و تایید یافته های روش فراترکیب از تکنیک دلفی فازی و در گام سوم برای اولویت بندی آنها از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده گردید. جامعه آماری گام دوم و سوم، شامل کلیه خبرگان متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی استان فارس بود که از میان آنها 15 نفر به صورت هدفمند و غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل 2 پرسشنامه برای روش دلفی فازی و 8 پرسشنامه مقایسات زوجی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهایSPSS ،Fuzzy Delphi Solver ، Chang Fuzzy AHP Solver و Gogus and Boucher Solver  استفاده شد.
یافته ها:  با استفاده از روش فراترکیب، 28 کد (عامل)  استخراج شد و با بکارگیری دلفی فازی، 11عامل دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد و نهایتا 39 عامل به عنوان عوامل موثر در ایجاد صبر در سازمان، در 7  بُعد شناسایی و تایید شد. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن و اهمیت این عوامل مشخص گردید. یافته ها نشان می دهد بُعد افراد- مدیران با وزن 333/0 بیشترین اهمیت را در ایجاد صبر در سازمان دارد و "خودداری مدیران از تصمیم گیری های شتابزده" با وزن 213/0 مهمترین عامل در این بُعد است.
نتیجه گیری:  برای ایجاد صبر در سازمان، لازم است که صبر در 7 بُعد سازمان کاربردی شود و در این میان مدیران مهمترین نقش را در ایجاد صبر در سازمان دارند.  
واژه‌های کلیدی: فضیلت اخلاقی، صبر، تصمیم گیری شتاب زده
متن کامل [PDF 975 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/15 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zohrabi A, Rasouli R, Kamani M H. The Model of Creating Patience in the Organization as a Moral Virtue. Ethics in Science and Technology 2025; 20 (3) :90-100
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3133-fa.html

ظهرابی اباذر، رسولی رضا، کمانی محمد حسین. الگوی ایجاد صبر در سازمان به عنوان یک فضیلت اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. 1404; 20 (3) :90-100

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3133-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4725