گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، N.saki@scu.ac.ir
چکیده: (650 مشاهده)
زمینه: محاسن اخلاقی نیکو و معایب اخلاقی ناپسند پیوسته مورد توجه اندیشمندان، عالمان علم اخلاق بوده و نقش و تاثیر آنها در زندگی و شکل دادن به جوامع انسانی از مباحث علمی و فلسفی بسیار مهمی است که توجه دانشمندان امور تربیتی و فلاسفه را همواره به خود جلب میکرده است. خلقهای نیکو و خویهای پسندیده زمینه رشد روحی و تعالی روحی و معنوی را برای انسان فراهم میآورد. تخلق به اخلاق نیکو و مکارم اخلاقی ریشه در نهاد و فطرت آدمی دارد، مسئله قابل توجه در آن است که برخی از فلاسفه در کتب تفسیری خود برداشتهای مختلفی پیرامون تعالیم اخلاقی اسلام ارائه نمودهاند. در این مقاله پژوهشگر بر ان است تا با روش تحلیل – توصیفی مبانی و اصول تربیتی اسلام در اخلاق درست محور در 5 موردتبعیت از هوای نفس ، احترام به والدین، خودکشی و قتل ، تعجیل در امور ، خشم را مورد تحلیل قرار دهد. نتیجه گیری: اولیای الهی و بهخصوص انبیاء، از جمله پیامبر عظیم شان اسلام، برای تبدّل اخلاق سیّئه به اخلاق حسنه در انسان مبعوث شدهاند. با نگاهی به تعالیم اسلام نکات متعددی در تربیت اسلامی دیده می شود که بر اخلاق تاکید می شود . در اسلام و تعالیم اسلامی تربیت اخلاقی اهمیت فراوان دارد. در این مقاله 5 تعلیم اخلاقی در اسلام مورد توجه قرار گرفت که مشخص می کرد تبعیت از هوای نفس ، عدم احترام به والدین، خودکشی و قتل ، تعجیل در امور و خشم گرفتن افعالی غیراخلاقی هستند و انسان برای دست یابی به رشد معنوی و رسیدن به کمال باید از این سیئات دوری کند.
Saki N. Explaining the Foundations and Educational Principles of Islam in Correct Ethics. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :36-42 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3126-fa.html
ساکی نانسی. تبیین مبانی و اصول تربیتی اسلام در اخلاق درست محور. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :36-42