[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
فضایل تعلیمی ـ اخلاقی از امثال و حکم فارسی دهخدا
محمد حسن زارع گیلدهی1 ، امیرحسین مدنی 2، غاطمه سادات طاهری3
1- دانشجوی دکتری ،گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان،دانشگاه آزاد اسلامی ،کاشان ،ایران
2- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. ، m.madani@kashanu.ac.ir
3- گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (37 مشاهده)
زمینه: ضرب‌المثل‌ها مردمی‌ترین نوع ادبی به شمار می‌آیند. ضرب‌المثل‌ها یکی از زیرشاخه‌های ادبیات عامیانه محسوب می‌شوند که در تفهیم منظور نویسنده نقشی بسزا ایفا می‌کنند. هدف این پژوهش استخراج و اثبات بن‌مایه‌ها و فضیلت‌های تعلیمی ـاخلاقی کتاب امثال و حکم دهخدا می باشد که درون‌مایه‌هایی از نوع استدلال و منطق، دانش‌اندوزی، قضا و قدر، قناعت‌پیشگی، خردگرایی، تلاش و کوشش، خودسازی، اندرزگویی، الگوسازی، اغتنام فرصت، اشتهار به نیکنامی، ضد و نقیض، ستایشگری، مهارت شنیداری، یقین و اطمینان، پرسشگری، نویسندگی، اندیشیدن، مزاح و انتقادپذیری از پرکاربردترین مضامین در امثال و حکم دهخدا هستند بسیاری از ضرب‌المثل‌ها به‌منظور تعلیم نکته‌ای اخلاقی- ادبی شکل گرفته‌اند؛ وقتی ویژگی‌هایی چون ایجاز، سادگی ، روانی لفظ و همچنین زبان کوچه و بازار با امثال درمی‌آمیزد، تأثیر آن‌ها بر خواننده دوچندان می‌شود. دهخدا با عنایت به اهمیت ضرب‌المثل در زبان پارسی، به جمع‌آوری آن‌ها همت گماشت و گنجینه‌ای از امثال و حکم تدوین کرد که در نوع خود کم‌نظیر است.. این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی بیست فضیلت تعلیمی- اخلاقی در امثال و حکم فارسی دهخدا می‌پردازد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش که در پاسخ به پرسش چگونگی نقش و کارکرد ضرب‌المثل‌های فارسی در آموزش و ترویج فضیلت‌های تعلیمی و اخلاقی شکل گرفته است، نشان می‌دهد که اولاً آموزه‌های تعلیمی-اخلاقی نزد نیاکان ما، تا چه اندازه بااهمیت بوده و ثانیاً ضرب‌المثل‌ها با سادگی و رسانگی و تداول و ایجاز خود در بسط و تکوین فضیلت‌‌طلبی، نقش بسیار مؤثری داشته‌اند.
واژه‌های کلیدی: ادبیات عامه، امثال و حکم، ضرب‌المثل، تعلیم و اخلاق، دهخدا.
متن کامل [PDF 712 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/2 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zaregildehi M, madani A, taheri A. Educational-Moral Virtues of Persian Proverbs and Sayings of Dehkhoda. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :57-66
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3118-fa.html

زارع گیلدهی محمد حسن، مدنی امیرحسین، طاهری غاطمه سادات. فضایل تعلیمی ـ اخلاقی از امثال و حکم فارسی دهخدا. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :57-66

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3118-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4679