تحلیل رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی با کیفیت خدمات صنعت بانکداری : نقش میانجی بازاریابی اخلاقی
|
مینا خلیلی کسمی، کریم حمدی1، حسین وظیفه دوست، فرهاد حسین زاده لطفی |
|
|
چکیده: (556 مشاهده) |
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی بر کیفیت خدمات صنعت بانکداری با توجه به نقش میانجی استراتژی بازاریابی اخلاقی به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان صنعت بانکداری در شهر تهران بودند که از میان آنها، 400 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و LISREL کمک گرفته شد.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده سه فرض اول تحقیق با توجه به بزرگتر بودن عدد معناداری شان از (96/1) و ضریب استاندارد مثبت مورد تایید قرار گرفتند (عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر مسئولیتپذیری اجتماعی و استراتژی بازاریابی اخلاقی برابر (16/18)، بین مسئولیتپذیری اجتماعی و کیفیت خدمات بانکی (08/8) و بین استراتژی بازاریابی اخلاقی و کیفیت خدمات بانکی (88/9). فرضیه شماره چهارم پژوهش نیز مبنی بر نقش میانجی بازاریابی اخلاقی در رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی با کیفیت خدمات بانکی، مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: بی شک توجه موسسات مالی و بانک ها به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی می تواند بر کیفیت خدمات آنها و در نهایت جلب رضایت مشتری و وفاداری آنها تاثیر داشته باشد که در این راه می توان از سازوکارهایی چون بازار یابی اخلاقی سود جست و دستیابی به هدف را تسریع نمود. |
|
واژههای کلیدی: استراتژی بازاریابی اخلاقی، مسئولیتپذیری اجتماعی، کیفیت خدمات، صنعت بانکداری |
|
متن کامل [PDF 349 kb]
(286 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/5 | پذیرش: 1400/2/4 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|