تحلیل رابطه توسعه اخلاق معلمان ورزش مدارس بر ارتقاء ارزش های اخلاقی دانش آموزان
|
علی کریمی، احدییه صادقی1، یگانه غیبی، حسن علیجانی |
|
|
چکیده: (940 مشاهده) |
زمینه: اشاعه ارزش های اخلاقی در دنیای امروز، امری ضروری است. ورزش در ابعاد قهرمانی، همگانی، پرورشی و حرفه ای به رویکرد جدیدی نیاز دارد تا براساس آن زمینه توسعه اخلاقی و رفتارهای ورزشی فراهم آید. روح معنوی و اخلاقی ورزشی می تواند در ورزش دانش آموزی تجلی یابد و به عنوان نماد اخلاقی ورزشی در جامعه محسوب شود. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه توسعه اخلاق معلمان ورزش مدارس بر ارتقاء ارزش های اخلاقی دانش آموزان ( ارائه مدل) می باشد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 1059 نفر از معلمان تربیت بدنی و ورزش استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی و بر اساس جدول مورگان ، 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش استفاده از پرسشنامه استاندارد بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری ایموس، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل فردی- رفتاری بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تأثیر 45/0، عوامل زمینه ای بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تأثیر 62/0، عوامل سازمانی بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تأثیر 34/0 و عوامل فرا سازمانی بر توسعه ارزش های اخلاقی معلمان ورزش با ضریب تأثیر 27/0 تأثیر معنا دار داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیری که توسعه اخلاق معلمان ورزش بر ارتقاء ارزش های اخلاقی دانش آموزان دارد، می توان این ارزش ها را از طریق مکانیزم های آموزشی، پژوهشی، ورزشی و مدیریتی در مدارس کشور توسعه داد و منتظر نتایج مطلوب در جهت رشد ارزش ها و اخلاقیات در ورزش مدارس بود. |
|
واژههای کلیدی: توسعه اخلاق، معلمان ورزش، ارزش های اخلاقی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 558 kb]
(483 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/27 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|