[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 137-129 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش‌های آموزش روزنامه‌نگاری به منظور نهادینه‌سازی اصول اخلاقی در دانشگاه‌های ایران
فاطمه بلوچی پور، ناهید کردی1، سید محمد دادگران
چکیده:   (314 مشاهده)
زمینه: روزنامه‌نگاری حرفه‌ای است که اصول اخلاقی در آن نقش پررنگی دارند. از این رو این رعایت این اصول در آموزش آن می‌بایست مدنظر قرار بگیرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین چالش‌های آموزش روزنامه‌نگاری به منظور نهادینه‌سازی اصول اخلاقی در دانشگاه‌های کشور، است.
روش: پژوهش حاضر از  نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش آمیخته (کیفی کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، روزنامه‌نگاران و استادان دانشگاه با بیش از ۵ سال سابقه کار و در بخش کمی، دانشجویان سال آخر رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه‌های کشور، می‌باشد. روش نمونه‌گیری بخش کیفی غیراحتمالی از نوع هدفمند و در بخش کمی به صورت سرشماری است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. به منظور تحلیل داده‌ها و ترسیم مدل، در بخش کیفی تحلیل تماتیک و در بخش کمی روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد و از نرم­افزارهای اکسل، SPSS و لیزرل، استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که حدود ۷۰ درصد از چالش‌های آموزش روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های ایران، به ترتیب اهمیت مرتبط با نحوه پذیرش دانشجو، کمبود امکانات و تجهیزات دانشگاه‌ها، امنیتی بودن فضای جامعه و رسانه‌ها و ضعف اخلاق در صنعت روزنامه‌نگاری کشور است. حدود ۳۰ درصد دیگر چالش‌ها، تخصصی نبودن روزنامه‌نگاری آکادمیک، ارتباط ضعیف دانشگاه و رسانه برای کارآموزی، کم‌توجهی به اخلاق‌محوری در فرآیند پذیرش اساتید، عدم‌امکان شناخت رشته قبل از ورود به دانشگاه، بی‌توجهی به مهارت‌های دانشجو و عدم‌توجه وزارت علوم به زیرساخت‌های دانشگاه‌ها هستند.
نتیجه‌‌گیری: اصول اخلاقی نقش بسیار پررنگی در حوزه روزنامه‌نگاری دارد. لذا می‌بایست در نحوه آموزش دانشجویان نیز به این مقوله توجه شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، روزنامه‌نگاری، اصول اخلاقی، دانشگاه‌های ایران
متن کامل [PDF 627 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/1 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1402/8/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Challenges of Journalism Education in Order to Institutionalize Ethical Principles in Iranian Universities. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (3) :129-137
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3093-fa.html

بلوچی پور فاطمه، کردی ناهید، دادگران سید محمد. چالش‌های آموزش روزنامه‌نگاری به منظور نهادینه‌سازی اصول اخلاقی در دانشگاه‌های ایران. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (3) :129-137

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3093-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657