چالشهای آموزش روزنامهنگاری به منظور نهادینهسازی اصول اخلاقی در دانشگاههای ایران
|
فاطمه بلوچی پور، ناهید کردی1، سید محمد دادگران |
|
|
چکیده: (314 مشاهده) |
زمینه: روزنامهنگاری حرفهای است که اصول اخلاقی در آن نقش پررنگی دارند. از این رو این رعایت این اصول در آموزش آن میبایست مدنظر قرار بگیرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین چالشهای آموزش روزنامهنگاری به منظور نهادینهسازی اصول اخلاقی در دانشگاههای کشور، است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش آمیخته (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، روزنامهنگاران و استادان دانشگاه با بیش از ۵ سال سابقه کار و در بخش کمی، دانشجویان سال آخر رشته روزنامهنگاری دانشگاههای کشور، میباشد. روش نمونهگیری بخش کیفی غیراحتمالی از نوع هدفمند و در بخش کمی به صورت سرشماری است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. به منظور تحلیل دادهها و ترسیم مدل، در بخش کیفی تحلیل تماتیک و در بخش کمی روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد و از نرمافزارهای اکسل، SPSS و لیزرل، استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که حدود ۷۰ درصد از چالشهای آموزش روزنامهنگاری در دانشگاههای ایران، به ترتیب اهمیت مرتبط با نحوه پذیرش دانشجو، کمبود امکانات و تجهیزات دانشگاهها، امنیتی بودن فضای جامعه و رسانهها و ضعف اخلاق در صنعت روزنامهنگاری کشور است. حدود ۳۰ درصد دیگر چالشها، تخصصی نبودن روزنامهنگاری آکادمیک، ارتباط ضعیف دانشگاه و رسانه برای کارآموزی، کمتوجهی به اخلاقمحوری در فرآیند پذیرش اساتید، عدمامکان شناخت رشته قبل از ورود به دانشگاه، بیتوجهی به مهارتهای دانشجو و عدمتوجه وزارت علوم به زیرساختهای دانشگاهها هستند.
نتیجهگیری: اصول اخلاقی نقش بسیار پررنگی در حوزه روزنامهنگاری دارد. لذا میبایست در نحوه آموزش دانشجویان نیز به این مقوله توجه شود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، روزنامهنگاری، اصول اخلاقی، دانشگاههای ایران |
|
متن کامل [PDF 627 kb]
(194 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/1 | پذیرش: 1401/4/5 | انتشار: 1402/8/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|