تعیین رابطه بین عدالت و پویایی آموزشی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده
|
فرهاد شفیع پور مطلق |
|
|
چکیده: (4265 مشاهده) |
زمینه: اخلاق آموزشی مناسب اساتید در برخورد با دانشجویان، موجب نگرش مثبت آنها به موقعیت آموزشی به لحاظ عادلانه بودن و پیشرفتگرا بودن میشود. هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین عدالت آموزشی، و پویایی آموزشی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده مبتنی بر واسطهگری صبر آموزشی بوده است.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل برتمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات(94-1393) به تعداد 1950 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم بوده که تعداد 321 نفر بهطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق چهار پرسشنامه بوده است: پرسشنامه محقق ساخته عدالت آموزشی، پرسشنامه محقق ساخته پویایی آموزشی، پرسشنامه صبر آموزشی و پرسشنامه محقق ساخته بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده. با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری، دادهها، تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: بهطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بین عدالت آموزشی (توزیعی، تبادلی، رویهای و اطلاعانی) و پویایی آموزشی (فنّاوری آموزشی و شیوههای یادگیری) و بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده، در سطح 05/0 p<رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. صبر آموزشی، رابطه بین عدالت آموزشی و پویایی آموزشی را با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده، در سطح 05/0 p< میانجیگری میکند. همچنین، براساس یافتههای تحقیق، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.
نتیجهگیری: رفتار عادلانه اساتید در خصوص اجرای قوانین و مقرارت آموزشی، داشتن ارتباط و تعامل برابر و یکسان، ارائه دانش و اطلاعات علمی بهصورت یکسان به همه دانشجویان در روحیه و انگیزه یادگیری دانشجویان تأثیر بهسزایی دارد.
|
|
واژههای کلیدی: عدالت آموزشی، پویایی آموزشی، اخلاق آموزشی ادراک شده |
|
متن کامل [PDF 169 kb]
(1530 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/7/22 | پذیرش: 1395/7/22 | انتشار: 1395/7/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|