[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 218-213 برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد اخلاق مداری
حیدر محمدی1 ، مریم اسلام پناه2 ، محمد جواد کرم افروز1 ، فرامرز ملکیان1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران ، eslampanahmaryam@gmail.com
چکیده:   (305 مشاهده)
زمینه: محیط امروزی نظام های آموزشی مدیران را با چالش های جدیدی روبه رو می سازد و هر روز پویا تر از قبل می شود. رقابت جهانی و انتظارات جوامع در حال تحول، نیاز به رهبری آینده نگر را دوچندان کرده است، با درک این مهم هدف پژوهش ارائه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با رویکرد اخلاق مداری بود.
روش:روش پژوهش کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان شامل اساتید و مدیران سطوح عالی آموزش پرورش در کرمانشاه بودند، از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند، برآورد حجم نمونه بر مبنای اشباع نظری داده‌ها انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. داده‌ها بوسیله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته ها:یافته‌ها نشان داد که شرایط علی(ساختارهای اخلاقی، سرمایه فرهنگی، اخلاق مداری در فرایندهای کاری، اخلاق حرفه ای اعضا، استدلال اخلاقی)، پدیده محوری(مدیریت استراتژیک، تجزیه و تحلیل و تشخیص سازمان، حل اخلاقی مساله، مدیریت تغییر و نوآوری، هوش اخلاقی)، شرایط زمینه ای(توسعه کارتیمی، بازتعریف ارزش‌های اخلاقی، توسعه اجتماعات یادگیری حرفه ای، تمرکز بر شاخص های اخلاقی)، شرایط مداخله‌گر(حمایت دولت، تغییرات محیطی، اخلاق فناوری، اخلاق مداری در شبکه‌های ارتباطی)، راهبردها(شایسته سالاری، عدالت محوری، آینده پژوهی) و پیامدها(تعالی نظام آموزشی، پاسخگویی به تغییرات) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد.
نتیجه گیری:این پژوهش با ارایه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد اخلاق مداری، به نظام های آموزشی در توسعه رهبری اخلاق مداری برای ترسیم سیمای آینده کمک خواهد کرد
واژه‌های کلیدی: رهبری آینده نگر، اخلاق مداری، نظام آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 505 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/18 | پذیرش: 1402/8/17 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi H, Islam Panah M, Karam Afrooz M J, Malekian F. Presenting a Future-oriented Leadership Model in the Education Organization with an Emphasis on an Ethical Approach. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :213-218
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3064-fa.html

محمدی حیدر، اسلام پناه مریم، کرم افروز محمد جواد، ملکیان فرامرز. ارایه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد اخلاق مداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :213-218

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3064-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4704