1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران ، eslampanahmaryam@gmail.com
چکیده: (305 مشاهده)
زمینه: محیط امروزی نظام های آموزشی مدیران را با چالش های جدیدی روبه رو می سازد و هر روز پویا تر از قبل می شود. رقابت جهانی و انتظارات جوامع در حال تحول، نیاز به رهبری آینده نگر را دوچندان کرده است، با درک این مهم هدف پژوهش ارائه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با رویکرد اخلاق مداری بود. روش:روش پژوهش کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان شامل اساتید و مدیران سطوح عالی آموزش پرورش در کرمانشاه بودند، از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند، برآورد حجم نمونه بر مبنای اشباع نظری دادهها انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. دادهها بوسیله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته ها:یافتهها نشان داد که شرایط علی(ساختارهای اخلاقی، سرمایه فرهنگی، اخلاق مداری در فرایندهای کاری، اخلاق حرفه ای اعضا، استدلال اخلاقی)، پدیده محوری(مدیریت استراتژیک، تجزیه و تحلیل و تشخیص سازمان، حل اخلاقی مساله، مدیریت تغییر و نوآوری، هوش اخلاقی)، شرایط زمینه ای(توسعه کارتیمی، بازتعریف ارزشهای اخلاقی، توسعه اجتماعات یادگیری حرفه ای، تمرکز بر شاخص های اخلاقی)، شرایط مداخلهگر(حمایت دولت، تغییرات محیطی، اخلاق فناوری، اخلاق مداری در شبکههای ارتباطی)، راهبردها(شایسته سالاری، عدالت محوری، آینده پژوهی) و پیامدها(تعالی نظام آموزشی، پاسخگویی به تغییرات) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاءداده شد. نتیجه گیری:این پژوهش با ارایه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد اخلاق مداری، به نظام های آموزشی در توسعه رهبری اخلاق مداری برای ترسیم سیمای آینده کمک خواهد کرد
Mohammadi H, Islam Panah M, Karam Afrooz M J, Malekian F. Presenting a Future-oriented Leadership Model in the Education Organization with an Emphasis on an Ethical Approach. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :213-218 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3064-fa.html
محمدی حیدر، اسلام پناه مریم، کرم افروز محمد جواد، ملکیان فرامرز. ارایه الگوی رهبری آینده نگر در سازمان آموزش و پرورش با تاکید بر رویکرد اخلاق مداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :213-218