1- دانشجو دکتری مدیریت دولتی، منابع انسانی،گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، آستارا، ایران 2- گروه مدیریت، واحد آستارا، دانشگاه ازاد اسلامی، آستارا، ایران ، moosa.rzvni@gmail.com 3- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران 4- گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
چکیده: (32 مشاهده)
زمینه: امروزه، ارزشاخلاقیدر مدیریت منابع انسانی اهمیت زیادی دارد. اصول اساسی اخلاقسازمانی عبارتاند از معتمد بودن، احترام، مسئولیتپذیری، انصاف و عدالت و شایسته سالاری. هدف پژوهش حاضر تحلیل مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد اخلاق محور در نظام آموزشی عالی در دانشگاه آزاد استان گیلان می باشد. روش: بر این اساس، این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی اجرا شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سال تحصیلی 1401-1402 بودند . نمونه آماری به تعداد 395 نفر بود و برای انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی استفاده شد.ابزار تحقیق پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که مقدار ضریب آلفای بدست آمده متغیرهای پرسشنامه بالاتر از 7/0بدست آمد که نشان میدهد از پایایی قابل قبولی برخوردار میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری تحت نرمافزار AMOS و مدلTOPSISانجام شد. یافته ها: نتایج آزمون تی نشان داد که تمام 24 مولفه شناسایی شده اصلی و 79 شاخص بر ارزیابی عملکرد منابع انسانی با رویکرد اخلاق محور در نظام آموزش عالی اثرگذار است. نتایج بدست آمده از معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل تحقیق از لحاظ تناسب با داده ها مدل مطلوبی میباشد. در این مدل تمامی مولفهها و زیرمولفهها مورد سنجش قرار گرفت و ضریب مسیر هریک تعیین گردید و نتایج نشان داد که مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد برای افزایش عملکرد منابع انسانی اخلاقمداری و شایسته سالاری در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
Rezvani M, Rezaei Kilidbari H, AbbasI B. Analyzing the Performance Evaluation Model of Human Resources in the Higher Education System with an Ethics-Oriented Approach. Ethics in Science and Technology 2025; 19 (4) :178-190 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3060-fa.html
عاشورزاده مرتضی، رضوانی چمن زمین موسی، رضائی کلیدبری حمیدرضا، عباسی بدری. تحلیل مدل ارزیابی عملکرد منابع انسانی در نظام آموزش عالی با رویکرد اخلاق محور. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (4) :178-190