1- 1. دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، د انشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، fatanehalizadehmeshkani@gmail.com 3- 3. گروه مدیریت بازرگانی، د انشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (212 مشاهده)
زمینه: مسئولیت اجتماعی شرکتها، مبتنی بر ارزشهای اخلاقی سازمان است و مسئولیت اجتماعی شرکتها برای جامعه و سرمایه گذاران حامل ارزش پایداراست. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی خلق مشترک ارزش با توجه به اخلاق سازمانی در صنعت بانکداری به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد صنعت بانکداری، اساتید دانشگاهی و مشاورین مجرب در حوزه بازاریابی خدمات بانکی بودند که از میان آنها 11 نفر با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند و فرایند انتخاب تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. ابزار مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود و داده ها با رویکرد داده بنیاد و کد گذاری تحلیل شدند. یافته ها: سرانجام پس از طی کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل 14 مقوله شناسایی شده در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینهای، مداخلهگر، راهبردی و پیامدی دستهبندی شدند. نتیجه گیری: الگوی پیشنهادی تحقیق نشان میدهد چهار عامل علّی مهم شامل تمایل مدیران ارشد بانک در جهت خلق ارزش مشترک، دانش مدیران ارشد بانک در حوزه خلق ارزش مشترک، فشارهای رقابتی وارده از طرف دیگر فعالان صنعت بانکداری و اخلاق سازمانی به صورت مستقیم بر کوشش بانک برای خلق ارزش مشترک با ذینفعان اثرگذار هستند.
Karimzadeh M, Alizadeh Meshkani F, Rashadtjoo H. The Model of Joint Creation of Value According to Organizational Ethics in the Banking Industry. Ethics in Science and Technology 2024; 19 :191-198 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3056-fa.html
کریم زاده محمد جواد، علیزاده مشکانی فتانه، رشادت جو حمیده. الگوی خلق مشترک ارزش با توجه به اخلاق سازمانی در صنعت بانکداری. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 () :191-198