1- دانشجوی دکتری،گروه مدیریت ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. 2- گروه مدیریت ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران ، mirza683@yahoo.com 3- گروه علوم تربیتی،واحد زنجان،دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان،ایران
چکیده: (836 مشاهده)
زمینه: آموزش مجازی، فرصتی بینظیر برای رویارویی با محدودیتهای آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش همگانی و زمینهسازی برای توسعه کشور میباشد. با توجه به این موضوع، یاددهی و یادگیری مجازی میتواند یکی از مفیدترین راههای آموزش باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجامشده است. حوزه پژوهش شامل دبیران آموزشوپرورش شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (ملاک ورود داشتن حداقل 5 سال سابقه تجربی و حداقل مدرک کارشناسی ارشد)، تعداد 15 نفر از معلمان دوره متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. فرایند تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبهها همزمان با جمعآوری دادهها و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام گرفت. همچنین بهمنظور ارزیابی دقت علمی پژوهش از چهار معیار قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تم که مبتنی بر کدگذاری باز است استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که چالشهای اخلاقی یاددهی- یادگیری مجازی در سه حوزه چالشهای رفتاری (مشتمل بر چالشهای رفتار اخلاقی معلم و چالشهای رفتار اخلاقی دانشآموز)، چالشهای برنامه ها در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالشهای محتوای، چالشهای فرایندی و چالشهای ارزشیابی)، چالشهای ساختاری- زمینهای در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالشهای نرمافزاری، چالشهای سختافزاری، زمینههای اجتماعی و زمینههای فردی- شخصی) احصا گردید. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت جهت بهبود اجرای آموزش مجازی توجه به زمینههای رفتاری، برنامهای و ساختاری مورد نیاز است و تنها بعد رفتاری منجر به بهبود اجرای آموزش مجازی نمیشود.
farjzadeh M, mirzai N, kamali N. Analyzing the ethical Challenges of Virtual Teaching-Learning in the Education System. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :143-150 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3044-fa.html
فرجزاده محمد رضا، میرزایی نورالدین، کمالی نقی. واکاوی چالشهای اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزشوپرورش. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :143-150