[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 150-143 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی چالش‌های اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزش‌وپرورش
محمد رضا فرجزاده1 ، نورالدین میرزایی2 ، نقی کمالی3
1- دانشجوی دکتری،گروه مدیریت ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2- گروه مدیریت ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران ، mirza683@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی،واحد زنجان،دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان،ایران
چکیده:   (836 مشاهده)
زمینه: آموزش مجازی، فرصتی بی­نظیر برای رویارویی با محدودیت­های آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش همگانی و زمینه‌سازی برای توسعه کشور می­باشد. با توجه به این موضوع، یاددهی و یادگیری مجازی می­تواند یکی از مفیدترین راه‌های آموزش باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی چالش­های اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش است.
روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام‌شده است. حوزه پژوهش شامل دبیران آموزش‌وپرورش شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند (ملاک ورود داشتن حداقل 5 سال سابقه تجربی و حداقل مدرک کارشناسی ارشد)، تعداد 15 نفر از معلمان دوره متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته می­باشد. فرایند تحلیل داده­های حاصل از متن مصاحبه­ها هم‌زمان با جمع­آوری داده­ها و با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا انجام گرفت. همچنین به‌منظور ارزیابی دقت علمی پژوهش از چهار معیار قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل داده­های کیفی از روش تحلیل تم که مبتنی بر کدگذاری باز است استفاده شد.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که چالش‌های اخلاقی یاددهی- یادگیری مجازی در سه حوزه چالش‌های رفتاری (مشتمل بر چالش‌های رفتار اخلاقی معلم و چالش‌های رفتار اخلاقی دانش‌آموز)، چالش‌های برنامه ها در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالش‌های محتوای، چالش‌های فرایندی و چالش‌های ارزشیابی)، چالش‌های ساختاری- زمینه‌ای در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالش‌های نرم‌افزاری، چالش‌های سخت‌افزاری، زمینه‌های اجتماعی و زمینه‌های فردی- شخصی) احصا گردید.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ ها می­توان نتیجه گرفت جهت بهبود اجرای آموزش مجازی توجه به زمینه­های رفتاری، برنامه­ای و ساختاری مورد نیاز است و تنها بعد رفتاری منجر به بهبود اجرای آموزش مجازی نمی­شود.
واژه‌های کلیدی: یاددهی، یادگیری، آموزش مجازی، چالش اخلاقی
متن کامل [PDF 572 kb]   (562 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/7/22 | انتشار: 1403/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farjzadeh M, mirzai N, kamali N. Analyzing the ethical Challenges of Virtual Teaching-Learning in the Education System. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :143-150
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3044-fa.html

فرجزاده محمد رضا، میرزایی نورالدین، کمالی نقی. واکاوی چالش‌های اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزش‌وپرورش. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :143-150

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3044-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4713