اعتبارسنجی مدل الگوی اخلاق سازمانی از نگاه رفتار سازمانی مثبتگرا
|
فهیمه کوکبی بروجردی1، مجید جهانگیر فرد2، علی مهدیزاده2، فرشاد حاج علیان2 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی-منابع انسانی، گروه مدیریت واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران 2- 2. گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران |
|
چکیده: (458 مشاهده) |
زمینه: رفتار سـازمانی مثبـت گرا دارای پیامـدهای متنـوعی است و می تواند به نوعی در حوزه اخلاق سازمانی اثرگذاری داشته باشد. ار این رو، هدف از این پژوهش اعتبارسنجی مدل الگوی اخلاق سازمانی با رویکرد رفتار سازمانی مثبتگراست.
روش: پژوهش حاضر در زمره پزوهش های توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت سایپا، جمعاً 14444 نفر، بود. با استفاده از معادله کوکران و شیوه نمونه گیری تصادفی، 374 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی در نرمافزار SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS استفاده شد.
یافتهها : نتایج تحلیل ها نشان داد که علاوه بر آن که رفتار سازمانی مثبتگرا بر اخلاق سازمانی تاثیرگذار است، مولفه های رفتار مثبتگرا، شامل رفتار مثبتگرای فردی، رفتار مثبتگرای گروهی، رفتار مثبتگرای اجتماعی و رفتار مثبتگرای سازمانی بر اخلاق سازمانی تاثیرگذار هستند.
نتیجه گیری: افزایش اخلاق سازمانی در ابعاد درونی و بیرونی می تواند به شکل معناداری تحت تاثیر رفتار سازمانی مثبت گرا قرار گیرد. با افزایش مثبت گرایی در سازمان ما شاهد سازمانی اخلاقی خواهیم بود. |
شمارهی مقاله: 14 |
واژههای کلیدی: رفتار سازمانی، مثبتگرا، اخلاق سازمانی |
|
متن کامل [PDF 643 kb]
(336 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1401/9/12 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|