پدیدۀ مناقشه برانگیز اخلاقی «لذت گناه»: طراحی الگو در مخاطبین تبلیغات رسانه های اجتماعی
|
سمیه شمسی هولاسو1، حسین قره بیگلو2، سید سیامک موسوی2، علی شاهین پور2 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران 2- 2. گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران. |
|
چکیده: (510 مشاهده) |
زمینه: گناه، به معنای احساس گناه، یک امر اخلاقی است. در کنار آن لذت گناه چیزی لذت بخش است که معمولاً از انجام گناه جزئی القا می شود. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی شکلگیری و نقشآفرینی پدیده «لذت گناه» در مخاطبین تبلیغات رسانه اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام) به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی، و از لحاظ نوع، کیفی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان اساتید دانشگاهی، مدیران ارشد و مشاورین مجرب در حوزههای روانشناسی و بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی آنلاین بودند که بر اساس روش نمونهگیری نظری، از میان آنها 11 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و انجام مصاحبه با آنها، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از آن متوقف شد. رویکرد اتخاذ شده در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل مصاحبهها، تئوری داده بنیاد و کد گذاری سه گانه بود.
یافته ها: در مجموع 11 مصاحبه صورت گرفته، 130 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 32 مفهوم و در نهایت 13 مقوله اصلی شناسایی شد و با کد گذاری انتخابی الگوی شکلگیری و نقشآفرینی پدیده لذت گناه در مخاطبین تبلیغات رسانه اجتماعی اینستاگرام ارایه گردید.
نتیجه گیری: رسانههای اجتماعی به عنوان یک کانال عمده برای برقراری ارتباط و اشاعه اطلاعات هستند. با توجه به این امر سازمانهایی موفق هستند که بتوانند از این کانال و فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده نمایند. برای این کار توجه به اصول و ارزش های جامعه و همچنین تعارضات درونی مخاطبین اهمیت فراوان دارد. |
شمارهی مقاله: 5 |
واژههای کلیدی: اخلاق، لذت گناه، تبلیغات آنلاین، رسانه های اجتماعی، اینستاگرام |
|
متن کامل [PDF 560 kb]
(233 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/7 | پذیرش: 1401/11/17 | انتشار: 1402/5/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|