1- گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران 2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران ، fereydoun.omodi@iau.ac.ir 3- گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (534 مشاهده)
زمینه: بازاریابی اخلاقیبیشتر از اینکه یک استراتژیبازاریابیباشد، نوعی فلسفه است که روی تمام جنبههایبازاریابیتأثیر میگذارد. هدف این پژوهش طراحی الگوی قابلیت های بازاریابی اخلاقی موثر بر توسعه محصولات جدید سازگار با محیط زیست پتروشیمی آبادان است. روش: پژوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود که به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری خبرگان و مدیران با سابقه پتروشیمی آبادان بود که یک نمونه 20 نفره با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی از میان آنها انتخاب شد. ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود و برای طراحی مصاحبه از روش اسپیکارد بهره برده شده است. در نهایت داده ها با روش کد گذاری سه گانه تحلیل شدند. یافتهها:"مدیریت دانش"، "برند و برند سازی موثر درونی و بیرونی"، "مشتریگرایی" و "بازارگرایی اخلاقی" به عنوان عوامل زمینهای؛ " سنجش، رصد و تحقیق در بازار "، "نوآورانگی"، " ابعاد آمیخته بازاریابی منعطف" ، "عوامل ساختاری " و "مدیریت منابع انسانی هوشمند " به عنوان عوامل علی، "بهبود روابط 360 درجه"؛ "خلق مزیت مشتری"؛ و "عوامل محیطی و پیرامونی" به عنوان عوامل مداخله گر، "بهبود قابلیت ارتباطی "، "ارزشزایی" و "چابک سازی سازمان و فرایندها" و "بهبود بازار محوری"، به عنوان استراتژیها، و "حضور پر رنگتر در بازار"، "محصولات متناسب با محیط زیست"، و "توسعه اخلاقی سازمان" به عنوان پیامدهای قابلیتهای بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصولات جدید در پتروشیمی آبادان انتخاب شدهاند. نتیجهگیری: این مدل دیدگاهی جامع در مورد عوامل اثر گذار بر توسعه محصولات جدید برای پتروشیمی آبادان ارائه داده است و میتواند چراغ راهی برای مدیران تحقیق و توسعه، مدیران بازاریابی و مدیران ارشد این شرکت باشد
Ethical Marketability Model Effective on the Development of New Environmentally Friendly Products. Ethics in Science and Technology 2023; 18 (0) : 19 URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2903-fa.html
زینلی سجاد، امیدی فریدون، مهرابی علی. الگوی قابلیت بازاریابی اخلاقی موثر بر توسعه محصولات جدید سازگار با محیط زیست. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (0) :148-155