ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی مؤثر بر رفتار تصمیمگیری خرید
|
محمد حسین صالحی1، سید یعقوب زراعت کیش*2، عبدالخالق غلامی2 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران 2- 2. مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران |
|
چکیده: (117 مشاهده) |
زمینه: رفتار خریداران روند پویایی دارد، چرا که تصمیمگیری در مورد انتخاب یک کالا یا خدمت، تنها مربوط به یک شخص نبوده و تحت تأثیر عوامل اخلاقی است که در نهایت به تصمیمگیری خرید کالا منجر میشود. از همین روی ، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی عوامل اخلاقی مؤثر بر رفتار تصمیمگیری خرید سازمانی ، انجام شد.
روش:رویکرد حاکم بر این پژوهش ترکیبی (کیفی–کمّی) بود. در بخش کیفی، از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ارشد خریدسازمانی بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها با رویکرد تحلیل مضمون تحلیل شدند. در بخش کمی روش تحقیق همبستگی بود. جامعه متشکل از 149 نفرازکارکنانی که در خرید سازمانی شرکت بهره داری نفت و گاز گچساران که با توجه به محدودیت جامعه مذکور، کل آن مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته بود. داده های بدستآمده با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و معادلا ت ساختاری و نرمافزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: درنهایت 95گویه شناسایی شد که در قالب 5 دسته معیارمؤثر (عوامل آمیخته بازاریابی اخلاقی، عوامل اخلاقی در سطح اجتماعی، سازمانی، فردی و میانبرها)، طبقه بندی شدند و مشخص شد عوامل اخلاقی در سطوح مختلف با رفتارخریداران در تصمیمگیری خریدسازمانی در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران رابطه مثبت و معنیداری دارند.
نتیجه گیری: شناختها درباره مارکها و گزینه های مختلف خرید از محیط اجتماعی شکل می گیرد و کم کم با در معرض قرارگرفتن محرکهای محیطی و خارجی تغییر شکل می یابد. بی شک، یکی از مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری خرید در مصرف کنندگان، ملاکهای اخلاقی است. |
|
واژههای کلیدی: تصمیمگیری خرید، عوامل اخلاقی، رفتار خریدار |
|
متن کامل [PDF 527 kb]
(93 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/22 | پذیرش: 1399/11/26 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|