[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 209-201 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید
محمد حسین صالحی، سید یعقوب زراعت کیش1، عبدالخالق غلامی
چکیده:   (435 مشاهده)
زمینه: رفتار خریداران روند پویایی دارد، چرا که تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک کالا یا خدمت، تنها مربوط به یک شخص نبوده و تحت تأثیر عوامل ­اخلاقی است که در نهایت به تصمیم‌گیری خرید کالا منجر می‌شود. از همین روی ، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی عوامل اخلاقی مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید سازمانی ، انجام شد.
روش:رویکرد حاکم بر این پژوهش ترکیبی (کیفیکمّی) بود. در بخش کیفی، از تکنیک­ دلفی استفاده شد. جامعه شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ­ارشد خرید­سازمانی بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه­ گیری گلوله­ برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ­ساختاریافته بود و داده ­ها با رویکرد تحلیل مضمون تحلیل شدند.  در بخش کمی روش تحقیق همبستگی بود. جامعه متشکل از 149 نفرازکارکنانی که در خرید سازمانی شرکت بهره­ داری نفت و گاز گچساران که با توجه به محدودیت جامعه مذکور، کل آن مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگرساخته بود. داده­ های بدست­آمده با استفاده از تکنیک­های­ تحلیل ­عاملی ­اکتشافی، تحلیل­ عاملی­ تأییدی و معادلا ت­ ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: درنهایت 95گویه شناسایی شد که در قالب 5 دسته معیار­مؤثر (عوامل آمیخته بازاریابی­ اخلاقی، عوامل ­اخلاقی در سطح اجتماعی، سازمانی، فردی و میان­برها)، طبقه بندی شدند و مشخص شد عوامل ­اخلاقی در سطوح مختلف با رفتار­خریداران در تصمیم‌گیری خرید­سازمانی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران رابطه مثبت و معنی‌داری دارند.
نتیجه­ گیری: شناخت­ها درباره مارکها و گزینه ­های مختلف خرید از محیط اجتماعی شکل می ­گیرد و کم­ کم با در معرض قرارگرفتن محرکهای­ محیطی و خارجی تغییر شکل می ­یابد. بی ­شک، یکی از مهم­ترین عوامل موثر بر تصمیم­ گیری خرید در مصرف ­کنندگان، ملاک­های ­اخلاقی است.
واژه‌های کلیدی: تصمیم‌گیری خرید، عوامل اخلاقی، رفتار خریدار
متن کامل [PDF 527 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/22 | پذیرش: 1399/11/26 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Provide a Model for Explaining Ethical Factors Affecting Purchasing Decision Behavior. Ethics in Science and Technology 2023; 17 (4) :201-209
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2859-fa.html

صالحی محمد حسین، زراعت کیش سید یعقوب، غلامی عبدالخالق. ارائه الگوی تبیین عوامل اخلاقی مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (4) :201-209

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2859-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652