مدل اشتیاق کارآفرینانه مدیران با تاکید بر پیامدهای اخلاقی
|
مهناز قاسمی حسین آبادی1، مرتضی موسی خانی*2، مجید رمضان3 |
1- 1. دانشجوی رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 3- 3. گروه منابع انسانی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران |
|
چکیده: (123 مشاهده) |
زمینه: یکی از متغیرهایی که میتواند به طور بالقوه بر کارآفرینی سازمانی اثرگذار باشد اخلاق کارآفرینی است. با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف بررسی ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه مدیران با تاکید بر پیامدهای اخلاقی (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان اصفهان) انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمّی) است که دارای منطق استقرایی است. در بخش کیفی که با روش تحلیل تم انجام شد جامعه شامل ترکیبی از مدیران سازمانهای دولتی مانند ادارات امورمالیاتی استان اصفهان و شهرداریهای مناطق مختلف استان اصفهان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع 20 نفر به عنوان نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند و در نهایت داده ها با روش کد گذاری تحلیل شد. در بخش کمی که با روش همبستگی انجام شد جامعه شامل مدیران عالی و اجرایی سازمانهای دولتی مانند ادارات امور مالیاتی، شهرداریهای مناطق مختلف استان اصفهان بودند که 123 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بررسی شدند و داده ها با روش معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها: در بخش کیفی انجام مصاحبه با خبرگان 34 عنصر در قالب 4 مقوله ی اصلی شناسایی گردید و مدل تحقیق ترسیم شد و نتایج بخش کمی نشان از برازش مدل تحقیق داشت.
نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که پیامدهای اخلاقی اشتیاق کارآفرینانهی مدیران عبارت بودند از: قصدکارآفرینانه،کشف فرصت های خلاقانه، برانگیختگی درونی، کنشهای اخلاقی، صداقت، اشتیاق کارآفرینی کارمندان، پنداراخلاقی، رعایت استانداردهای خدمت رسانی، تلاش برای یادگیری مداوم. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق کاری، اشتیاق، کارآفرینی، پیامدهای اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 613 kb]
(99 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|