شناسایی مولفه اخلاق سازمانی در نظام آموزش و پرورش
|
نجمه السادات گلستانی فرد*1، کیومرث خطیرپاشا1، رضا یوسفی سعید آبادی1 |
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری |
|
چکیده: (162 مشاهده) |
زمینه: شناسایی مولفه های اخلاق سازمانی در نظام آموزش و پرورش در پیشبرد اهداف نظام آموزشی و در نهایت تعالی جامعه نقش موثری را ایفا می کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های اخلاق سازمانی در نظام آموزش و پرورش انجام شده است.
روش: روش تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد، در مرحله کیفی از تحلیل تم و در مرحله کمی از روش تحلیل توصیفی - پیمایی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت و علوم تربیتی بود، که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 16 نفر بعنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران می باشد، 350 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش در مرحله کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق سازمانی استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز و در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در نرم افزارهای آماری AMOS, SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که هفت مولفه دیدگاه ارزش مدار، نگرش مسئولانه، مالکیت فکری و رازداری، فضای اخلاقی و اسلامی، اخلاق فضیلت گرائی، اخلاق وظیفه گرائی، اخلاق حرفه ای به عنوان مولفه های اخلاق سازمانی شناسایی شد.
نتیجه گیری: در نتیجه می توان برای نهادینه سازی اخلاق سازمانی در نظام آموزش و پرورش به مولفه های شناسایی شده توجه کرد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، اخلاق سازمانی، نظام آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 723 kb]
(164 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/17 | پذیرش: 1399/6/20 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|