شناسایی شایستگی های اخلاقی مدیران به منظور به کارگیری در ساختار مدیریتی دانشگاه
|
سلیمان قاسمیان سوربنی1، رضا رضایوسفی سعیدابادی*1، مریم تقوایی یزدی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری ، ایران |
|
چکیده: (126 مشاهده) |
زمینه: شناسایی شایستگی های اخلاقی مدیران می تواند به طور موثری در تعالی نظام آموزش عالی نقش موثری را ایفا کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی های اخلاقی مدیران به منظور به کارگیری در ساختار مدیریتی دانشگاه ها انجام شد.
روش: روش تحقیق آمیخته (کیفی – کمی) بود، در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی خبرگان، اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه بود و جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاههای مازندران بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند از نظر نوع نظری با 21 نفر انجام شد و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 289 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری جهت بررسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و پایایی ابزارهای گردآوری داده های پژوهش مورد تایید قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در نرم افزار SPSS22 و Lisrel انجام شد.
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش مدل شایستگی اخلاقی مدیران شامل هشت بعد دانش و معلومات حرفهای، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای رفتاری و فکری، اعتبار، نگرش و بینش، خدمتگزاری، مسئولیتپذیری، توجه به ارزشهای اعتقادی و اخلاقی می باشد.
نتیجه گیری: بر اساس شایستگی های شناسایی شده می توان انتظار به کارگیری و رشد مدیران در ساختار مدیریتی دانشگاه را داشت که در نهایت تعالی نظام آموزش عالی را به همراه خواهد داشت. |
|
واژههای کلیدی: شایستگی اخلاقی، ساختار مدیریتی، آموزش عالی |
|
متن کامل [PDF 598 kb]
(64 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/4/27 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|