طراحی الگوی رهبری دیپلماتیک اخلاقی در سازمانهای دولتی ایران
|
حسین نعمتی1، روح الله سهرابی*2، علیرضا اسلامبولچی3، علی اصغری صارم4 |
1- 1. دانشجوی دکتری منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران 2- 2. گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران 3- 3. گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران 4- 4. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران |
|
چکیده: (505 مشاهده) |
زمینه: رهبران دارای مسئولیت هستند، پس نیازمند اخلاق می باشند. افرادی که در جایگاهی چون رهبری قرار دارند، می توانند منشاء بسیاری از تغییرات رفتاری شوند؛ و این امر، زمانی بهتر محقق می شود که این رهبران رفتار اخلاقی بالایی نیز داشته باشند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای رهبری اخلاقی و سپس استخراج الگوئی مفهومی از رابطه بین این ویژگیها شکل گرفت.
روش: تحقیق حاضر اکتشافی، کیفی است . جامعه آماری شامل تعدادی از اساتید مدیریت ایران در شهر همدان بود. از میان جامعه مورد نظر 11 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و در نهایت داده ها با روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها : پس از انجام فرآیند تحلیل تم ابتدا 124 تم فرعی شناسایی شد. با دسته بندی و حذف موارد تکراری 22 تم فرعی شناسایی شد که در قالب سه گروه عمده از مؤلفه ها یا ویژگیهای رهبری اخلاقی تحت عنوان ویژگیهای رهبر اخلاق مدار و رفتارهای رهبر اخلاق مدار و نتایج حاصل از بهکارگیری رهبری اخلاقی قرار گرفتند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که چنانچه مولفه های رهبری اخلاقی که مجموعه ای از ویژگی ها و رفتارهاست تحقق یابد بی شک نتایجه همچون کاهش تعارضات، افزایش رضایت ، تعالی سازمانی و شایسته سالاری تحقق خواهد یافت. |
|
واژههای کلیدی: رهبری، رهبری اخلاقی، سازمان دولتی |
|
متن کامل [PDF 321 kb]
(321 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|