رابطه ابعاد شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی
|
کیومرث کوهی1، لیلا نیرومند1، فیروز دیندار فرکوش2، سمیه تاجیک1 |
1- 1. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران شرق، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران 2- 2. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران غرب، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران |
|
چکیده: (1416 مشاهده) |
زمینه: امروزه پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی انجام میشود. هدف از این تحقیق پاسخگویی به این سوال اصلی است که آیا بین ابعاد سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد؟
روش: این پژوهش کاربردی است و روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر ایلام و دهلران بوده اند از این تعداد 332 نفر بر مبنای فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون) با نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و ارتباط بین ابعاد اخلاقی و شناختی با فیلترینگ اطلاعات قدرتمند تر از ابعاد ارتباط ابعاد زیباشناختی و حسی با فیلترینگ اطلاعات بود .
نتیجه گیری: ابعاد سواد رسانه ای در پیوستاری تعاملی و به هم پیوسته قرار دارند که می توانند فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی را هدایت کنند. بر اساس این تحقیق بعد اخلاقی بیش از سایر ابعاد هدایتگر فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی است.
|
|
واژههای کلیدی: سواد رسانه ای، فیلترینگ، ابعاد شناختی واخلاقی، ابعاد احساسی و زیباشناختی |
|
متن کامل [PDF 296 kb]
(756 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|