[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 158-153 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی
کیومرث کوهی1، لیلا نیرومند1، فیروز دیندار فرکوش2، سمیه تاجیک1
1- 1. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران شرق، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
2- 2. گروه علوم ارتباطات ، واحد تهران غرب، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده:   (1416 مشاهده)
زمینه: امروزه پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی انجام می­شود.  هدف از این تحقیق پاسخگویی به این سوال اصلی است که آیا بین ابعاد سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد؟
روش: این پژوهش کاربردی است و روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر ایلام و دهلران بوده اند از این تعداد 332 نفر بر مبنای فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون) با  نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ­ها:  تحلیل داده ها نشان داد که بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و ارتباط بین ابعاد اخلاقی و شناختی با فیلترینگ اطلاعات قدرتمند تر از ابعاد  ارتباط ابعاد زیباشناختی و حسی با فیلترینگ اطلاعات بود .
نتیجه گیری: ابعاد سواد رسانه ای در پیوستاری تعاملی و به هم پیوسته قرار دارند که می توانند فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی را هدایت کنند. بر اساس این تحقیق بعد اخلاقی بیش از سایر ابعاد هدایتگر فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی است.

 
واژه‌های کلیدی: سواد رسانه ای، فیلترینگ، ابعاد شناختی واخلاقی، ابعاد احساسی و زیباشناختی
متن کامل [PDF 296 kb]   (756 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/3 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Relationship between Cognitive, Emotional, Aesthetic and Ethical Aspects of Media Literacy with Internet Filtering in Cyberspace. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (3) :153-158
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2769-fa.html

کوهی کیومرث، نیرومند لیلا، دیندار فرکوش فیروز، تاجیک سمیه. رابطه ابعاد شناختی، احساسی، زیبایی شناختی و اخلاقی سواد رسانه ای با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی. اخلاق در علوم و فناوری. 1401; 17 (3) :153-158

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-2769-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713