طراحی چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته سرامیک
|
ندی دیده ور* |
گروه برنامهریزی درسی سرامیک، معاونت صنعت، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران |
|
چکیده: (763 مشاهده) |
زمینه: آموزش اخلاق حرفهای در رشته سرامیک، نیازمند بهرهمندی از یک نظام قاعدهمند تلفیق مؤلفههای اخلاق حرفهای در عناصر برنامهدرسی رشته سرامیک است تا از طریق آن نسبت و ارتباط بین مؤلفههای اخلاقحرفهای و اجزای برنامهدرسی مشخص شود. هدف پژوهش حاضر" طراحی چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در برنامهدرسی رشته سرامیک"میباشد.
روش: رویکرد پژوهش حسب مفهوم، کیفی و هدف آن کاربردی است. جامعه پژوهش شامل برنامهریزان درسی و هنرآموزان رشته سرامیک است و نمونه آماری عبارت بود از کلیه برنامهریزان درسی و هنرآموزان رشته سرامیک که به ترتیب 7 نفر برنامهریزدرسی و 17 نفر هنرآموز بودند که از همگی آنها در این پژوهش استفاده شد. دادهها از تحلیل منابع و دریافت نظرات گروههای نمونه از روش دلفی در دو مرحله حاصل شد و به روش آزمون کندال مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای این پژوهش، چارچوب مفهومی تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در برنامه درسی رشته سرامیک بود و ضرایب توافق کندال محاسبهشده برای مؤلفههای چارچوب در دور دوم دلفی مقادیر بالاتر از 7/0 را نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد تلفیق مؤلفههای اخلاقحرفهای در عناصر برنامهدرسی رشته سرامیک از چارچوب مفهومی برخوردار است و چارچوب حاصل موردتوافق بالای گروههای نمونه تحقیق میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، برنامه درسی تلفیقی، رشته سرامیک |
|
متن کامل [PDF 506 kb]
(252 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|