بازنماییِ مولفه هایِ اخلاقی در راهبردهایِ شناختیِ بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی
|
مجتبی هاشمیان1، فریبرز رحیم نیا1، مجتبی پورسلیمی1، محمد مهدی فراحی1 |
1- گروه مدیریت، دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران |
|
چکیده: (712 مشاهده) |
زمینه: نظر به ضرورت مطالعه ی پدیده ی تعادل کار-زندگی و ابتکاراتِ فردی کارکنان سازمان ها در جهت حصول آن، پژوهش حاضر این هدف را دنبال می کند که نسبت به کشف و بازنماییِ راهبردهایِ شناختیِ تعادلِ کار-زندگی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شمال شرق ایران تلاش نموده و از این رهگذر مضامین اخلاقی مستتر در راهبردهای مذکور را برجسته نماید.
روش: در این پژوهش، ساز و کار مربوط به روش تحقیق پدیدار شناسی از این جهت که به فهم تجربه زیسته مشارکت کنندگان کمک می کند به کار گرفته شد. جامعه مورد مطالعه آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه های فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای حداقل مرتبه علمی استادیاری با 5 سال سابقه کاری بودند. نمونه ی تحقیق، بخشی از جامعه ی مورد مطالعه بوده که با فن نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و نهایتا پس از اشباع داده ها و تکرار یافته ها، کفایت اندازه ی آن با تعداد 16 مشارکت کننده مسجل شده است. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و شیوه ی تحلیل داده ها نیز روش تحلیل محتوای کلایزی بوده است.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که راهبردهایِ شناختیِ بازآفرینی تعادل کار-زندگی شامل 12مضمون بوده و دربردارنده ی دو راهبردِ کلانِ فردی با عناوینِ "فروکاستِ مطالباتِ نقش" و "پاسخگوییِ دوسوگرایِ نقش" است.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند در جهت حصول تعادل کار-زندگی از طریق ابتکارات فردی کمک کننده باشد.
|
|
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی، تعادل کار-زندگی، اخلاق |
|
متن کامل [PDF 373 kb]
(365 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|