اصول اخلاقی حاکم بر سیاست جنایی در نظام حقوقی اسلام
|
فائزه طوقانی پور1، محمود مالمیر2، جواد پنجه پور3 |
1- 1. دانشجوی دکتری تخصصی فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران 2- 2.گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران 3- 3. گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (901 مشاهده) |
زمینه: اسلام به عنوان دین جامع که ریشه در فطرت آدمی دارد و به منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی بشر نازل شده است، اصول اخلاقی را در ابعاد وسیع سرلوحه سیاست جنایی خود قرار داده و پدیدههایی چون جرم، مجرم، مجازات را در ارتباط با هم و با سایر مقرّرات این دین لحاظ نموده است و دستورالعملهایی مبتنی بر ارزشها و اصول اخلاقی برای دوری افراد جامعه از جرم پیشبینی نموده است، چنانچه پیامبر اکرم (ص) هدف غایی بعثت خود را کامل شدن محاسن اخلاقی بیان فرمودهاند. تبیین سیاست جنایی اسلام مستلزم بیان ویژگیها و اوصاف کلی اصول بنیادین اخلاقی حاکم بر آن میباشد که در کلیه مراحل سیاست کیفری مورد توجه قرار گرفته است. هدف بحث حاضر، بررسی اصول و ارزشهای اخلاقی در سیاست جنایی اسلام است .
نتیجه گیری: اجرای اصول اخلاقی در سیاست کیفری، مستلزم شناخت معیارهای اخلاقی در این نظام حقوقی است. در تبیین اصول اخلاقی، سه اصل رعایت کرامت انسانی، عدالت محوری و مبتنی بر تساهل و تسامح بودن وجود دارد که مبنای تدوین قواعد حقوقی در سیاستگذاریهای جنایی می باشد. سیاست جنایی به تنهایی و با استفاده محض از قواعد حقوقی به نتیجه نخواهد رسید و بایستی اصول اخلاقی در کلیه مراحل سیاست جنایی مورد توجه قانونگذار و دستگاه عدالت کیفری قرار گیرد و این اصول والای اخلاقی علاوه برآنکه زیربنایی سیاستگذاریهای نظام حقوقی اسلام به شمار میروند، در کلیه مراحل اعم از تقنین، دادرسی، اجرای احکام و پس از آن لازمالاجرا بوده و عدول از آن صرفاً در صورت تنافی با نظم عمومی، امکانپذیر است.
|
|
واژههای کلیدی: اصول اخلاقی، سیاست جنایی، کرامت، عدالت محوری |
|
متن کامل [PDF 381 kb]
(840 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1401/9/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|