طراحی مدل مفهومی اخلاق در انتقال فناوری
|
مهدی اسماعیلی1، غلامرضا جندقی1، ابوالفضل خسروی1، احمدرضا قاسمی2 |
1- 1. گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران 2- 2. گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران |
|
چکیده: (897 مشاهده) |
زمینه: با توجه به فضای جدید رقابت و کافی نبودن مزیتهای رقابتی فعلی برای رقابتپذیری، استفاده از همکاریهای فناورانه بهعنوان ابزاری اثربخش برای توسعه مزیت رقابتی و از بین بردن شکاف میان توانمندیهای موجود و مطلوب، به شمار میآید. در این مقاله سعی شد مدلی طراحی شود تا تبیین کننده ملاحظات اخلاقی باشد که نقش کلیدی در انتقال مؤثر و ایجاد روابط پایدار بین طرفین ایفا میکند.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی-پیمایشی با رویکرد کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان خبره و فرهیختگان دانشگاهی و صنعتگران هستند. نمونه آماری تعداد 10 نفر از خبرگان هستند. روش نمونهگیری، غیرتصادفی هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی است. ابزارهای تحلیل اسناد و مصاحبه برای گردآوری داده به کار گرفتهشده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و ارزیابی گرفته است.
یافتهها: طبق مدل اولیه، برگرفته از مطالعه مقالات مرتبط و سپس توسعه آن بر اساس یافتههای مصاحبههای انجامشده با خبرگان و کدگذاری یافتههای پژوهش، چهار بعد شامل ابعاد فرهنگی-اجتماعی، سیاسی-قانونی، سلامت-محیطزیست و توسعه اقتصادی به عنوان ابعاد اصلی مدل اخلاق در انتقال فناوری شناسایی شد.
نتیجهگیری: بهمنظور ایجاد روابط پایدار بین طرفین انتقال فناوری و انتقال مؤثر، شرکتها و نهادهایی که قصد انجام انتقال فناوری دارند باید ابعاد فوق و مؤلفههای مرتبط را در پروژههای انتقال، مدنظر قرار دهند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، انتقال فناوری، فرهنگ، سیاست، سلامت، اقتصاد |
|
متن کامل [PDF 240 kb]
(435 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/1/17 | پذیرش: 1399/3/19 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|