پیشایندهای ساختار توانمندساز ادارات کل ورزش و جوانان با پیامد اخلاق حرفه ای
|
یوسف اقدمی*1، سید محمد کاشف1، ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی2، محسن شیرمحمدزاده2 |
1- 1. گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه 2- 2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
|
چکیده: (598 مشاهده) |
زمینه: ساختار توانمندساز نشان دهنده ی اثربخشی ساختارها و فرآیندهای سازمان در توانمند ساختن فعالیتهای کارکنان است و توجه به آن برای ایجاد اخلاق حرفهای ضرورتی غیر قابل اغماض است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی_ساختاری پیشایندهای ساختار سازمانی توانمندساز ادارات کل ورزش و جوانان استانهای شمال غرب کشور با پیامد اخلاق حرفه ای انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) میباشد. حجم جامعۀ آماری 588 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای شمال غرب کشور بود که 230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. روابط بین متغیرهای مکنون در الگوی مفهومی با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعیین شدند.
یافته ها: براساس نتایج به دست آمده، توانمندسازی روانشناختی، تعامل اجتماعی، تسهیم دانش و فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی توانمندسازی به صورت مستقیم اثر علی مثبت و معنی داری دارند. نتایج همچنین نشان داد که ساختار سازمانی توانمندساز بر اخلاق حرفه ای اثر علی مستقیم و معنی دار دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که متغیرهای تحقیق ضمن داشتن رابطه معنی دار با همدیگر، پیش بینی های خوبی نیز از همدیگر دارند که توجه به این زمینه ها می توانند در بهبود ساختار سازمانی توانمندساز همراه با افزایش در اخلاق حرفه ای کارکنان موثر واقع گردند.
|
|
واژههای کلیدی: ساختار توانمندساز، عوامل روانشناختی- ساختاری، اخلاق حرفه ای |
|
متن کامل [PDF 352 kb]
(258 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1416/10/30 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1401/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|